ПОЛЕЗНА ЛИ Е ПАСТАТА?


ПОЛЕЗНА ЛИ Е ПАСТАТА?

Какво е паста?
Произлезла от Италия, пастата се произвежда от твърда пшеница – тя може да бъде изработена в различни форми и размери. Подобно на хляба, има бели и пълнозърнести видове, можете да си направите и прясна паста. Тази в магазините най-често е сушена.

Прясната паста се приготвя от обикновено брашно тип 500, вода и яйца. Омесва се тесто, което се разточва тънко и нарязва в желаната форма.

Твърдарта (сушена) паста е оставена да изсъхне при ниска температура в продължение на няколко дни, докато цялата влага се изпари, като така става трайна за дълъг период.

Хранителен профил на пастата
Пастата е предимно въглехидрат, но съдържа и добро количество фибри и някои протеини. Пълнозърнестата паста съдържа почти двойно повече фибри от бялата, като само 100 грама осигуряват около една трета от общото препоръчвано дневно количество фибри за възрастни.

Пастата има добро минерално съдържание, включително калций, магнезий, желязо и цинк, както и витамини от вида B.

Как да я приготвяме правилно?
Последните изследвания установяват, че процесът на готвене на паста и след това охлаждането и променя нейната структура, превръщайки я в нещо наречено „устойчиво нишесте“. Това означава, че то е по-устойчиво на ензимите в червата, които разграждат въглехидратите и освобождават глюкозата. Така не се стига до бързо повишаване на кръвната захар.

Според учения д-р Денис Робъртсън от Университета в Съри, приготвените и охладени макаронени изделия по-скоро действат като влакна в тялото ви. Това създава по-малък глюкозен скок (което води до по-добър контрол на кръвната захар), помага да се хранят добрите бактерии в червата и също така означава, че абсорбирате по-малко калории от същото количество паста.

Още по-изненадващо, когато престоялите 1 ден макарони в изследването са били повторно загряти, нишестето е станало още по-устойчиво, което е редуцирало повишаването на кръвната захар с 50%.

Колко паста е здравословно да се яде?
Препоръчва се една трета от нашата диета да бъде съставена от нишестени храни като тестени изделия като се предпочитат пълнозърнести варианти с по-високо съдържание на фибри. Една порция паста трябва да е не повече от 90-100g – около две шепи.

За да бъде пастата част от балансираното ви хранене, най-добре е да се консумира с някакъв протеин или малко сирене, както и малко зеленчуци, като домашно приготвен доматен сос или на макаронена салата. Майонезени и други готови сосове могат да добавят значително количество мазнини, сол и калории в ястието, така че те трябва да се отбягват.

Коя е най-дората паста?
Пълнозърнестата паста – благодарение на високото съдържание на фибри – ще ви помогне да сте сити по-дълго. Също подпомага храносмилането и намаля риска от сърдечни заболявания, инсулт и диабет тип 2. Прясно приготвената паста е с по-малко калории, но и с по-малко фибри.

Пастата също съдържа глутен.

https://www.nainovo.bg/pasta.html



Подобни новини

Вашият коментар