Руският „Амазон“ стъпва на европейския пазар


Руският „Амазон“ стъпва на европейския пазар

Руската корпорация „Яндекс“ е разработила услуга за онлайн търговия в чужбина, която ще действа от октомври, съобщи деловото издание РБК. Създадена заедно със „Сбербанк“, тя ще е ориентирана към поръчки и доставки на стоки от европейски и други страни, макар повечето от доставките в Русия в момента да идват от Китай.

В основата на логистичния модел на услугата, която ще се предлага от „Яндекс.Маркет“ е „опитът на „Амазон“,“ казва директорът на услугата, отгоарящ за международното развитие Алекс Василиев, цитиран от РБК. Това означава, че компанията „ще носи цялата отговорност за логистиката и доставката на стоки, за адаптация на съдържание на руски език и маркетинга му.“

Идеята бе обявена за пръв път през август 2017 г., когато изпълнителният директор на „Сбербанк“ Герман Греф каза, че целта е „на базата на „Яндекс.Маркет“ да се изгради руският „Амазон“,“ както на вътрешния пазар, така и в международната онлайн търговия.

При това, макар 90% от трансграничните пратки в Русия да идват от Китай, услугата се ориентира към пазари като Европа. Компанията не планира да се ориенира към Китай, а вече има договорени партньорства в Индия, Япония, Корея, Турция, Израел, Великобритания и САЩ. Акцентът е върху „много силни играчи“ на местните пазари, които произвеждат „качествени стоки“, но не ги доставят в Русия.

Появата на новата услуга на „Яндекс.Маркет“ съвпада със съобщението тази седмица за компанията на „Алибаба“, две руски компании и суверенния фонд на страната – най-големия играч в онлайн търговията в Русия.

Системата на доставките ще е като тази на „Амазон“ – предвижда, че продавачът доставя стоката си до склада в Европа или в партньорски логистични хъбове, откъдето стоките се насочват към купувачите. Ако по пътя възникне проблем със стоката, отговорността е на „Амазон“, съответно на „Яндекс.Маркет“. „Не всички продавачи са готови да се занимават с организация на доставки в Русия, особено европейски. Пазарът не им е особено известен, а излизането на него на нови играчи е рискован.“

„Яндекс“, набрала сили преди години с най-голямата руска търсачка, в последната година активно навлиза в сегменти, в които се опитва да се конкурира с компании като „Амазон“, „Юбер“ и други – със собствени устройства или услуги като споделено пътуване.

Покупките от чужбина на руски потребители са почти изцяло (90%) от Китай, а едва 3% от ЕС и 2% – от САЩ. Ако обаче критерият е не брой, а стойност, делът на китайските е значително по-малък – 53%, а този на европейските и американските – съответно 22% и 12% по данни на Асоциацията на компаниите за интернет търговия.




Вашият коментар