София вероятно ще въведе платено паркиране в „Лозенец“ и „Яворов“


София вероятно ще въведе платено паркиране в „Лозенец“ и „Яворов“

В кварталите „Лозенец“ и „Яворов“ в София ще бъде въведена зелена зона за почасово паркиране, за да се успокоят трафикът и паркирането в тези райони. В сряда ресорната Комисия по транспорт в Столичната община одобри идеята и макар че засега процесът е още в начална фаза, промяната вероятно ще влезе в сила до няколко месеца.
Предстои Центъра за градска мобилност (ЦГМ) да направи програма и анализ на разходите и очакваните приходи, преди окончателното решение да бъде взето от Столичния общински съвет, който излиза в почти двумесечна ваканция в края на юли.

Кои територии ще бъдат засегнати

Новата зелена зона в квартал „Яворов“ трябва да обхване всички улици между булевардите „Цариградско шосе“, „Евлоги и Христо Георгиеви“, ул. „Мизия“, ул. “ Хан Омуртаг“, и бул. „Михай Еминеску“.
И в момента в квартала има платено почасово паркиране, но то важи само за ул. „Цар Иван Асен II“. С промяната ще бъдат въведени още 1193 платени паркоместа и 31 нови инвалидни места, обясни кметът на „Средец“ Мария Ачкова. На самата ул. „Цар Иван Асен II“ също трябва да се появят около 30 нови платени паркоместа. Заедно с новата зелена зона ще бъде променена и организацията и посоката на движение на някои улици в квартала.

„Правя това предложение заради многократно изказаното желание на хората в квартала за успокояване на движението и паркирането в района“, обясни Мария Ачкова пред транспортната комисия. По думите й не е правено обществено обсъждане по смисъла на общинската наредба, но в района са получени множество подписки и молби, а идеята е била оповестена на сайта на общината и с писмени материали в района. „До мен не е достигнало ясно изразено негативно мнение“, категорична беше кметът на района.

Предложението за квартал „Лозенец“ засяга територията между бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“, бул. „Арсеналски“ и бул. „Джеймс Баучер“. Общият брой на новите платени паркоместа е 3500. „Кварталът е изключително близък до съществуващата зелена зона и много хора оставят автомобилите си там, за да си вършат работа в центъра по цял ден“, мотивира се районният кмет Любомир Дреков.

Нова задача за ЦГМ

Въвеждането на двете нови платени зони ще бъде задача на общинското дружество „Център за градска мобилност“, което все още няма разчет за потенциалните разходи и потенциалните приходи от тази промяна.

Платеното паркиране в синя и зелена зона е един от основните източници на приходи за ЦГМ и Столичния транспорт. За 2015 г. всички свързани с това услуги – почасов престой, поставени скоби и наказателни паркинги, са донесли на общинското дружество 22.5 млн. лв., а за 2016 г. – 23.5 млн. лв. От тях съответно 8.6 млн. лв. и 9.1 млн. лв. са дошли от sms паркиране.

Въпреки това в организацията и отчетността на платеното паркиране в София остават сиви зони. Одит на Сметната палата за периода 2014 – 2016 г. например показа, че парите не са били използвани за разплащане с транспортните оператори, както е било планирано. През 2014 г. ЦГМ е използвал едва 12.8% от планираните средства от платено паркиране за финансиране на градския транспорт, а през 2015 г. – 22.7%, без да посочи причина за разминаването, показва проверката на Сметната палата. Според одита има проблеми и в организацията на поставянето на скоби и принудителното задържане на автомобили, заради което няма адекватна проследимост на процеса и контрол върху действията на служителите на дружеството.




Вашият коментар