„ИМПРЕСИЯ ПРИ ИЗГРЕВ СЛЪНЦЕ” (Клод Моне)

ИМПРЕСИОНИСТИЧНОТО МОРЕ – НЕЖНО,ЗАМЕЧТАНО И РАЗТЪРСВАЩО ДУШАТА

За да нарисувате морето наистина добре, трябва
да сте го наблюдавали всеки ден и всеки час от едно и
също място. Само така можете да разберете какъв е
характерът му там… Ето защо преработвам едни и също
мотиви от картините си по четири или шест пъти…

Знаем кой е Клод Моне. Обожаваме портретите и пейзажите, родени
под четката му. Почти безпогрешно разпознаване неподражаемия му
стил. Помним, че е „Импресионист, създател на движението,
потретист, пейзажист“. Представяме си някоя от прекрасните му
картини.
Но малцина знаят, че той е и „художник на морето“. Когато Клод е на 5
години, родителите му се преместват от Париж в Хавър. Красивият
нормандски бряг и досегът до морето естествено определят и една от
темите на творбите му, а огромна заслуга за морските му шедьоври
имат приятелството му с големия маринист Йожен Буден, влиянието
на „художника на светлината“ Джоузеф Търнър и авангардната му
интерпретация на света върху платното, която го прави баща на
импресионизма.
„АЗ СЪМ ПАРИЖАНИН ОТ ПАРИЖ”
Така започва интервюто на Моне за вестник „Льо там” през 1900 г… През
1840 г. е кръстен в красивата парижка църква Нотр дам дьо Ла Лорет няколко
дни след раждането си. Дават му името Оскар-Клод. За родителите и
2
приятелите дълго ще бъде само Оскар, но когато става творец, Моне
предпочита другото си име.
В Хавър, където бащата отваря бакалница и търгува с колониални стоки, а
майката подпомага прехраната на семейството с пеене, Моне отказва да
участва в семейния бизнес, защото по думите му е „роден
недицисциплиниран и никога никой и нищо не са успели да го преупят”.
Прекарва известно време в местното училище. Не е кой знае какъв ученик не
защото няма способности, а защото не слуша уроците, а обсипва учебниците
и тетрадките си с рисунки. Като на шега рисува карикатури, които продава за
по 10-20 франка. Подписва ги О. Моне. С първото си име, от което бяга.
Очевидно не ги цени особено. Въпреки това, когато е едва 15-годишен,
целият Хавър го познава като карикатурист.
Карикатура на „Оскар” изобразява ловец и куче в
лодка, носеща се по морската шир. Морето изцяло владее душата на Моне.
СЪДБОВНАТА СРЕЩА С ЙОЖЕН БУДЕН
Любимо място за разходка и вдъхновение му стават плажовете на Нормандия.
Там среща големия маринист Йожен Буден, който го убеждава да се откаже
от карикатурите и да не пилее таланта си. Разкрива му тайните на маслената
техника и го пристрастява към „рисуването навън“. Дотам, че след години,
когато рисува „Жени в градината” – пано с висоична два и половина метра,
Моне кара да изкопаят ров в градината му, за да го свободно движи нагоренадолу.
Буден, когото Коро нарича „Майстора на небето” и за когото Бодлер пише
суперлативи, рисува не само морето, а и всичко около него: небе, плажове,
хора, пристанища, кораби. Влиянието му върху Моне е огромно и въпреки 15-
те години разлика, двамата остават приятели цял живот.
Ето три от многобройните шедьоври на Буден.

Бавачка на плажа Йожен Буден (1824–1898 г.)
Клод Моне е само на 16 години, когато, насърчаван от Буден, започва да
рисува пейзажи. На 17 загубва майка си. След смъртта й отива да живее при
леля си в Париж. Буден отдавна го подтиква да се завърне в столицата, за да
се запознае с други художници. За щастие леля му Мари-Жан Лакадр,
бездетна вдовица, се възхищава на таланта му и с всички сили го подкрепя по
пътя към голямото изкуство.
Клод неуморно посещава Лувъра, но скоро забелязва, че повечето негови
съвременници нямат собствен почерк или нови идеи, а копират стила на
старите майстори. Представата му за мисията на твореца е друга. Споннно
сяда пред прозореца си и рисува Париж такъв, какъвто го вижда… Буден е
посял в душата му не само вкуса към пейзажа, но и живеца на
импресионизма. Моне остава в Париж няколко години. Постоянни търси
контакти с други млади художници. Сред най-важните му срещи е
запознанството с Едуар Мане.
През юни 1861 и 1862 г. Моне постъпва в армията и прекарва две години в
Алжир. Там му харесва, защото „класира в спомените си природни картини и
трупа много, много светлина”. Разболява се от коремен тиф и го връщат във
Франция да се възстанови. Лелята и баща му за пореден път настояват да
посещава уроци по рисуване. Щом иска да бъде художник, нека да се
подготви за професията. Бог чува молитвите им. Скоро в Онфльор Моне се

запознава с холандския художник Йохан Йонгкинд и съдбата го среща отново
с Йожен Буден. Именно през този период „тръгва към зрелостта”.
Разочарован от традиционното изкуство, преподавано в художествените
училища, през 1862 г. Моне става ученик на Шарл Глейр в Париж, където се
запознава с Пиер-Огюст Реноар, Фредерик Базил и Алфред Сисле. Тримата
рисуват „спонтанно”, улавяйки мига, използват неуморно
ефекта на светлината, намират нови гами цветове. Стилът на
групичката ражда импресионизма.
През 1866 г. Моне получава признание за творбата си
„Камий“, известна още като „Жената със зелената рокля“, на
която изобразява бъдещата си съпруга Камий Донсьо (Тя е
моделът на фигурите в „Жени в градината“ и на още няколко
картини, в това число и „Закуска на тревата”).
Ето какво казва по този повод самият Емил Зола: „Не
познавам господин Моне. Мисля, че никога до този момент не
съм се вглеждал внимателно в някоя от неговите картини, но въпреки това
ми се струва, че съм един от най-старите му приятели. И това се дължи на
факта, че неговата картина ви разказва цяла история, изпълнена с енергия и
истина”
МОРЕТО ПРОСЛАВЯ КЛОД МОНЕ
През 1865 г. Салонът на изкуствата в Париж приема два морски пейзажа на
Моне. Много са красиви морските му рисунки от 1867 г. Особено го привлича
крайбрежието на селцето Сент-Андрес, недалеч от Хавър.
След раждането на първия му син Жан, Моне е неотлъчно в Сент-Андрес. А
през следващата е толкова отчаян, че прави опит за самоубийство.
Причината? Безпариичие, дългове… Тогава Годибер, неговият първи богат
почитател, му отпуска пенсия и Моне започва да рисува красотите на Етрета.
Мястото завинаги пленява сърцето му и близо 20 години ще се завръща там,
без умора ще рисува прочутите скали, с неизчерпаемата щедрост на таланта
си ще къпе морето в неизброими нюанси.

http://www.morskivestnik.com/

 

Тайните на Клод Моне: Следен от полицията, сам унищожава картините си в  пристъп на ярост - 168 Часа

№0223, Импресия по изгрев слънце от Клод Моне. Морски пейзаж. Жикле картина  с ефектен ръчен релеф. Индивидуална ...

Клод Моне - Сан Джорджо Маджоре привечер Размер на картината 30х40 см.  Рамки SUBFRAME

В Лондон картината на Клод Моне Дворец на дъжда бе - Новини 24/7

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *