София може най-накрая да има система за велосипеди под наем

Години. Толкова отнема на град като София да открие и завърши концесия за даване под наем… на велосипеди.

Според предложение на кмета Йорданка Фандъкова консорциум „София байкс“ ще инвестира 1.5 млн. евро без ДДС в нова система за велосипеди. Сумите, които избраният за концесионер консорциум ще инвестира в следващите осем години, са различни и варират между 30 и 150 хил. евро годишно.

Докладът ще се гласува от общинския съвет този четвъртък. Днес той беше приет на заседанието на транспортната комисия със 7 гласа „за“ от ГЕРБ и ВМРО, 5 „против“ и 1 „въздържал се“.

Така след години жалби от един от участниците пред Комисията за защита на конкуренцията и в съда и след дълги обсъждания кой е най-правилният начин да се появят велосипеди по улиците те най-накрая имат шанс.

Но първо, в решението не пише в какъв срок трябва да се появи тази система – ясно е само, че до три месеца трябва да бъде сключен договорът. И второ, почти всички в общината – от опозицията до граждански сдружения, са против.

Въпросите

Доколко е уместно самата велоконцесия да се случва по предвидения през 2016 г. начин обаче не е съвсем сигурно. И преди тя търпеше критики, най-вече заради намесването на рекламни елементи. Те привлякоха участници от рекламния бранш (фирмите от консорциума са свързани с рекламата в метрото), а не с опит при управлението на транспортни системи.

Транспортната схема, по която е правена документацията, е от 2012 г. и не отразява актуалната ситуация в града днес – не включва например третата линия на метрото и наличната велосипедна инфраструктура.

Под въпрос е как и рекламните елементи към велостоянките и велосипедите се вписват към иначе шумно промотираната от общината Наредба за градската среда, която по принцип цели премахването им от центъра. Досега не беше използвано времето да се решат тези въпроси и обяснението е, че тези пропуски ще се вземат предвид в течение на времето.

Възможност за интеграция с новата система за градски транспорт не е предвидена, но има различни възможности за „доразвиването ѝ“, уверяват от общината.

Съдебни неволи

Концесионер ще бъде същият консорциум, избран и през 2017 г. – „София байкс“. Фирмите в него са свързани със Зарина Генчева и управляваните от нея „Метрореклама“, които държат рекламата в столичното метро. Тя участва пряко в управлението на „Моушън артс“, а другия участник – „Билборд“, включва в съвета на директорите Стефан, Калин и Борислав Генчеви. Други фирми са пловдивската „Делта карт“, която се занимава с концесии на обекти, и „Долсамекс“, която е част от американското „Долсамекс интернешънъл“. Обединението всъщност беше предложило най-ниската възможна инвестиция в размер на 1.5 млн. евро без ДДС, като за сравнение класираният на трето място „Метрополис“ предлагаше 11 млн. лв.

Процедурата обаче се забави заради възраженията на друг участник – консорциум „Вело Арчър София“, който е съставен от свързани с рекламния бизнесмен Красимир Гергов фирми. Жалбите стигнаха до Върховния административен съд, който през април 2018 г. отмени избора на „София байкс“ и върна процедурата в изходна позиция. После се оказа, че една от фирмите в обединението – „Арчър айдиас“, няма легитимен управителен орган, защото последователно през 2017 г. и 2018 г. са заличени и тримата членове на съвета на директорите, а нови не са назначени. Впоследствие прокуратурата се задейства и сезира Софийския градски съд, който с решение от април 2019 г. реши да прекрати дейността на фирмата. Това даде основание на общината отново да отстрани обединението „Вело Арчър“, но този ход също е обжалван в КЗК. В крайна сметка след скорошното произнасяне на комисията участникът беше окончателно отстранен.

Какъв ще е моделът

В новия си стар вид предложението за отдаване под концесия включва 33 броя велостоянки в центъра на столицата и 400 велосипеда, чието ползване ще е безплатно в първите 30 минути. Това безплатно ползване всъщност е заложено, за да се избегне вероятността концесионерът да заложи прекалено високи цени. В основата си обаче той ще разчита на рекламата и именно това е най-спорният елемент.

Аргументът на Цветан Стоевски, който представи предложението в комисията по транспорт беше, че такъв е моделът и в редица други градове. „Концесионерът няма как да се издържа от сумата, която ползват ползвателите, затова решихме, че е добра идея допълнителният приход да е от реклама“, коментира той. Възможност за интеграция с новата система за градски транспорт обаче не е предвидена, но по думите му има различни възможности за „доразвиването на системата“.

Според независимия общински съветник Борис Бонев обаче именно заради това той няма да се грижи за подобряването на качеството на услугата си и ще разчита на по-голямото перо приходи.

„При по-внимателен прочит става ясно, че това е концесия за реклама и велосипедите са един бонус към нея. Основното е, че няма изисквания и не са зададени количествени измерители за успеха на системата като брой пътувания и качество на услугата. Другият проблем е, че не са обвързани с велосипедната мрежа, нито взимат предвид третата линия на метрото и така са изпуснати много ключови точки. Системата не е обвързана с бъдещата система за таксуване в градския транспорт, което я обрича на допълнителен неуспех“, коментира той.

Светлозар Алексиев от „Спаси София“ пък посочи, че велоалеите в документацията, които реално съществуват, са само две – тези по „Раковски“ и „Дондуков“. Така, общо взето, общината се хваща в собствения си административен капан, продиктуван от много „красиви“ на вид планове, които обаче остават само на хартия.

Всички против

Владислав Панев, който е съветник от „Демократична България“ и съпредседател на „Зелено движение“, също разкритикува идеята заради малкото инвестиции във велосипеди и много по-голямото концесионно възнаграждение. „Днес обстановката е съвсем различна спрямо 2017 година. Бум на тротинетки, и то от частни компании, които заместват ролята, която се е очаквало тогава да играят велосипедите. В този смисъл общината се намесва във вече бързо развиващ се пазар. Което не ми се струва добра идея. Както казваше Швейк, „войната си вървеше много добре, докато не се намесиха генералите“, коментира той.

От БСП също се обявиха против решението заради основната рекламна функция, както и защото „общината е лош стопанин и затова предава услугата на концесионер“, по думите на Калоян Паргов.

От най-голямото и независимо гражданско сдружение у нас – „Велоеволюция“, също не са съгласни на велоконцесия в този вид. Те настояват Столичната община да я отмени засега, като я обяви наново с промени. „В противен случай рискът е велосипедите да не се използват, центърът да остане осеян с 33 паметника на общинската некомпетентност (стоянките за велосипеди), а рекламният сектор да се сдобие с монополист с добра печалба“, коментира председателят на сдружението Радостина Петрова пред „Капитал“. От сдружението искат залагане на цели с измерими и изпълними индикатори, разширение на системата извън първоначалния й обхват в центъра на града, преосмисляне на задължителния фиксиран брой велосипеди/места на велогардеробите и др.

Стоевски успокои с това, че в техническото предложение на участника, което засега не е публично, се предлага информация за отчитане, следене и контрол на трафика, както и прогноза на времето. Общината също ще има пряк достъп да генерира и иска справки от концесионера.

Източник-

от Анина Сантова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *