Диана Бойчева: Четенето е модерно за младите

Вярвам, че има тенденция, в която за младите хора все повече и повече става модерно да четеш. Тенденция, в която младите хора все повече четат, споделят, мислят за книги и ги обсъждат. Това заяви пред БГНЕС Диана Бойчева, която е член на УС на Асоциация „Българска книга”.

В нея членуват книгоиздатели, книготърговци и литературни агенти, които произвеждат над 90 % от книжната продукция в България. Организацията представи две анкети – едната през май, а втората през ноември. Целта им е да проследи как кризата с COVID-19 и мерките в сектора се отразяват върху издателския бранш. Според данните на втората анкета, се наблюдава общ спад при продажбите на книги между 20% и 30% за периода януари – октомври 2020 г. спрямо същия период през 2019 г.

Диана Бойчева посочи, че има повишение в онлайн продажбите на книги, но то не може да компенсира цялостния спад. „Традиционно в България хората купуват повече във физическите обекти и в книжарниците. Те обичат да отидат да разгледат, да се консултират с продавача”, посочи дамата, която е издател. Спадът в продажните води и до по-малко издадени книги. „Тоест ситуацията води до една стагнация в новоиздадените книги, резултат от това са и по-малките обороти”, посочи Бойчева. И ако проучванията до момента показват, че най-слабите месеци са март и април, според нея, макар все още да няма такова проучване, и настоящите коледни месеци също ще се отчете спад спрямо същите през 2019 г. „Най-малкото заради спирането на книжарници в МОЛ-овете, които са затворени през декември”, каза тя.

В края на ноември организацията предложи мерки в подкрепа на четенето и книгите, които да залегнат в Плана за възстановяване и устойчивост. Сред тях е и настояването да се приведе в действие Стандартът за библиотечно-информационно обслужване и да се гарантират средства за обновяване на фондовете на обществените библиотеки. „Държавата има ангажимент и задължение да поддържа библиотеките с актуален библиотечен фонд. Те трябва да са приветливи места, където всеки човек, без значение какви доходи има, може да отиде и свободно да чете книги. Достъпът до информация и книги е задължително право на всеки европеец”, категорична е Бойчева.

Тя отбеляза, че по време на пандемия със сигурност хората прекарват повече време вкъщи и четат повече, но има и момента, при който много от тях четат книги, които са си купили в миналото. „Всеки от нас си има купчинка с такива книги и се обръща към тях”, посочи тя. Диана Бойчева подчерта, че четенето на книги и покупката им са две различни неща. „Със сигурност има хора, които традиционно четат, има групи, които четат все по-малко, и със сигурност книгата като подарък, като физически обект – детските илюстрирани книги с твърди корици, луксозните издания – те задържат вниманието и са нещо, което се купува”, каза тя и отбеляза, че продължаваме да подаряваме книги. Тук напомни, че Асоциация „Българска книга” има и кампания „Подари книга за Коледа”. „Това е нещо страхотно, а пък и чрез книгата човек може да каже много неща, които понякога не може да каже направо в очите”, добавя тя с усмивка. Книгите, от които има лек отлив, са тези, които четем обикновено на бързо. Според нея българските автори също задържат вниманието на читателите у нас. „В сравнение с периода отпреди 5-6 години да речем, сега има много голям интерес към тях, има нова вълна от хора, които пишат. Включително у нас има и тенденцията, която съществува и чужбина – звезди, които пишат мемоари, хората ги харесват. Има голям възход и развитие в тази част на бранша. Тенденция, която е нормална и липсваше на нашия пазар”, подчерта Бойчева.

Освен читател, тя е и издател на книги. Издава детски илюстрирани книги предимно с твърди корици и такива за личностно развитие. Категорична е, че децата могат да обръщат внимание и на книгата, а не толкова на таблета. „Разбира се всичко минава и през личния пример. За да се развие у едно дете интерес и любов към книгите, това означава родителите му да отделят време, заедно с него да споделят време пред книгите. Така израствайки, детето култивира любов и интерес към книгата, а с времето, когато стане примерно на 10-12 години, то вече е развило любов към тях”, посочи Бойчева. При тийнейджърите в голяма степен влияние оказват популярните хора и звезди, които те харесват. „Това също е начин да се привлекат децата. Вярвам, че хора, които традиционно не четат книги, могат да бъдат привлечени за каузата от популярни личности, които харесват“, подчерта Бойчева.

Книгата е неизменна част от процеса на възпитание на детето, категорична е издателката. „Трудни въпроси, трудни теми, за които не винаги успяваме да комуникираме с децата си, като вируса, за замърсяването на околната среда или секса много по-лесно минават през книгите. Това е така, защото там хора, които са професионалисти вече са написали нещата по подходящ начин, поднесли са ги за съответната възрастова група. Това улеснява родителите в комуникацията на трудните теми”, каза тя.

Лично за нея времето на пандемия е прекарано повече вкъщи със семейството и в него тя се опитала да търси и намира начини, които да са свързани не толкова със седене пред екран. „Книгите са един начин да общуваме и да си говорим за неща, които са вдъхновяващи, неща, които са различни, например – пътешествията”, заяви Бойчева. /БГНЕС

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *