Камионите и автобусите – без екостикери

Екостикерите, които ще разделят превозните средства на екологични групи, ще се слагат само на леките и лекотоварните автомобили с обща маса до 3,5 тона, съобщи пред БТВ директорът на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски. За камионите и автобусите няма да има ограничение на база замърсяване. Логиката е, че те рядко влизат в централните градски части, а нововъведението цели изчистване на въздуха именно там. Както е известно, след 12 юли при преминаване на технически преглед ще се мерят нивата на вредни емисии на автомобилите и на база резултатите те ще бъдат разпределени в пет екологични групи. С промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух, които предстои парламентът да приеме на второ четене тази седмица, общините получават правото да спират достъпа на коли от най-ниските групи до определени части в градовете. Кметовете трябва да определят зоните, как ще се извършва контролът и какви ще са санкциите. Бойко Рановски уточни, че в момента всички автомобили попадат в определена екологична категория (отбелязвана като Евро 1, Евро 2 и така до Евро 6), но тя няма да има отношение към стикерите, като ще се разчита само на данните от измерването в пунктовете за преглед.

След проверката ще се получава стикер, който ще показва в коя екологична група е превозното средство, данните ще ги има и във вграден чип, който ще може да се чете от разстояние. Новият стикер ще е част от документите, получавани при прегледа, като очакванията са въвеждането му да не се отрази на цената на техническата проверка. Продажбите на нови автомобили в страните от ЕС спадат с 24% през януари, като достигат най-ниските нива, откакто се води статистика. В същото време в България тенденцията за плавно намаляване на средната възраст на превозните средства се обърна и вече 75% от тях са на повече от 15 години. По този показател страната е без конкуренция, показват данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа.

Според тях свиването на пазара в България е колкото средното за европейския пазар – 24,1%, като са продадени 1769 автомобила. В почти всички европейски страни сделките са намалели в двуцифрени проценти. От големите пазари най-сериозен е ударът в Испания (-51,5%), следват Германия (-31,1%) и Италия (-14,0%). Швеция е единствената страна с ръст в продажбите, при това от 22,5%. Данните на „Пътна полиция“ за регистрациите сочат намаляване на продажбите на нови автомобили с 20,29%, но за леките и лекотоварните (категории М1 и N1), като сделките са 2208, при 2770 година по-рано. Прави впечатление, че при лекотоварните коли нивата на продажбите се запазват, като през този януари е купен само един автомобил по-малко и те са 439.

От Асоциацията на автомобилните производители в България алармираха за обръщане на тенденцията за слабо подновяване на автопарка. По официални данни в края на 2020 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по пътищата в страната, е над 19 години. Леките автомобили до 5 години са само 6%, а повече от 70% от автомобилите са над 15 г.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.