ОЛИНЕЗА е наказана за плагиатство

Глоба за заблуждаващ дизайн отнесе окончателно„Олинеза“

ВАС отсъди да плати 37 086 г. лв. за имитация на опаковките на „Краси“

Компанията за производство на майонеза, кетчуп и сосове „Олинеза“ е осъдена окончателно да плати глоба от 37 086 лв. за заблуждаващ дизайн, като е имитирала опаковките на пловдивския си конкурент „Краси“. Това гласи решение на тричленен състав на Върховния административен съд от 5 февруари 2021 г., което не подлежи на обжалване.

Глобата е за нарушение на чл. 35, ал. 2 от Закона за защита на конкуренцията. От април 2016 г. до подаването на жалбата през 2017 г. „Олинеза Премиум“ ЕООД, наследник на „Олинеза“ ООД, е разпространявала на пазара продукт майонеза „Олинеза“ в пластмасови опаковки, които са сходни с наложената на пазара опаковка на майонеза „Краси“, регистрирана като
триизмерна марка от Пловдивската Фабрика. Така „Олинеза“ въвела в заблужедние потребителите относно производителя на продукта, се казва в проверката на КЗК.

Става въпрос за опаковки на майонеза „Олинеза трапезна“ и „Олинеза пушена“, които използват пластмасови кутии с форма, сходна на регистрирани от „Консул“ марки и промишлен дизайн.

„Няма спор, че майонеза „Краси“ е придобила широка известност и е разпознаваема от потребителите… Близкото позициониране на двата продукта, чийто външен вид е с висока степен на сходство, създава риск от заблуда на потребителя, още повече, че естеството на двата продукти – бързообротни и в нисък ценови клас, създава предпоставка“ за заблуда, става ясно от решението на съда.

Заради иматацията на опаковките на „Краси“, на „Олинеза“ е наложена минимална глоба от Комисията за защита на конкуренцията от 0,1 на сто от нетния оборот на компанията за 2018 г. в размер на 37 086 лв.

Това е поредната глоба на „Олинеза“. Само преди два месеца компанията беше глобена с 1,48 млн. лв. заради използването на заблуждаващия етикет „Домашна майонеза“ на опаковките си. В домашната майонеза вместо истински яйца „Олинеза“ използа като съставка „яйчен прах“.  Според съда наименованието на процесния продукт като домашен, при положение, че нито е изготвен в домашни условия, нито е приготвен по домашна рецепта, въвежда в заблуждение потребителите относно съществени качества на продукта и представлява форма на нелоялна конкуренция“. Глобата от 1,48 млн. лв. представлява 4 на сто от нетния приход на компанията за 2019 г.

През 2015 г. КЗК глоби „Олинеза“ c 253 960 лв. прoизвoдитeля нa мaйoнeзa „Oлинeзa” зa зaблуждaвaщa и пoдвeждaщa рeклaмa рeaлизирaнa чрeз пocлaниeтo „-15%”. КЗК пocтaнoви, чe рeклaмaтa „-15%” e зaблуждaвaщa пo cвoя хaрaктeр oт глeднa тoчкa нa нeйнoтo прeдcтaвянe и cъздaвa у пoтрeбитeлитe зaблудa пo oтнoшeниe нa цeнaтa нa прoдуктa „Oлинeзa трaпeзнa мaйoнeзa”, 200 г и нa нaчинa нa нeйнoтo фoрмирaнe при прилaгaнe нa oтcтъпкaтa oт 15%. Тaкa фoрмулирaнaтa рeклaмa cъздaвa прeдcтaвa у пoтрeбитeля, чe при зaкупувaнe нa прoдуктa „Oлинeзa трaпeзнa мaйoнeзa”, 200 г, oт кoйтo и дa e търгoвcки oбeкт, нa тeритoриятa нa цялaтa cтрaнa, бeз oгрaничeниe във врeмeтo, щe мoжe дa зaкупи прoдуктa нa цeнa, нaмaлeнa c 15% cпрямo цeнaтa, нa кoятo дo мoмeнтa e зaкупувaл cъщия прoдукт. Тогава глoбaтa e в рaзмeр нa 1 на сто oт нeтнитe прихoди oт прoдaжби нa дружecтвoтo зa финaнcoвaтa 2014 г.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *