Васил Чакъров с четка и палитра

Благодарение на гостоприемния жест на галерия „Лоранъ“ петата изложба от дългосрочния проект, посветен на творчеството на Васил Чакъров (1934-2018), е показана там, на ул. „Оборище“ 16, до 2 април. Тя съдържа картините на художника, изпълнени в маслена техника.

Васил Чакъров не искаше да се разделя със своите рожби. Показваше ги в общи и колективни изложби. Уреди и няколко самостоятелни – в София, Кюстендил, Самоков, Пловдив. Но се отказваше да продава. Сигурно му е било драго, че хората харесват творбите му, но след това пак си ги прибираше у дома. Затова днес, когато вече не е тук, те са живи и, събрани наедно, свидетелстват за голям самороден талант, за забележително по обем творчество и за необикновено личностно присъствие.

…Навярно не е случайно, че в края на 80-те, пълноценно доказал се за повече от двайсет години като майстор в акварела и графиката, в карикатурата, шаржа и колажа, той взема четките, изработва си сам палитра и се обръща към маслената живопис. И преди е изпитвал изкушение от смесените техники. Експериментирал е върху нестандартни основи – тензух и гласпапир. И няма как да не отбележим в тези му действия усета за цвят, за модулация на багрите, жаждата за плътност на образа.

Затова не бива да се учудваме, че в творческа зрялост той уверено се насочва към маслото. През 1986-1988 г. Васил Чакъров създава цели цикли в тази материя. Те очароват и респектират. Можем да обособим няколко тематични кръга произведения.

Естествено една серия е свързана със Самоков и околностите му. Тук е преминал съзнателният живот на художника. И именно тук видяното е развило мисълта и чувствата му. Изпълнени върху картон или платно, тези камерни творби привличат със свеж поглед към избрания мотив и в същото време с категоричност на възгледа. Напълно свободен в артистичните си реакции, той е естествено отворен и към експеримента. Такива са четирите работи „Дъга“, които той е нарекъл по местния говор „Зуница“. Да прибавим и няколкото работи, вдъхновени от родното Багренци – звънки по цвят и настроение.

…В резултат на участие в групови пленери се появяват на бял свят творбите от Банско, Ковачевица, Жеравна. Художникът постига атмосферата им, белязана от стари времена, без да се фокусира върху етнографски и битови детайли. Поразително е, че в тях няма нищо преходно повърхностно. В акта на творчество Чакъров е винаги върховно концентриран и всецяло отдаден. Това се казва в представянето на художника от доц. д-р Ружа Маринска.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.