Георги Свиленски: От действията на властта губим 150 млн. лв.

„С даването на концесия на печелившото летище София българската държава се отказа от над половин милиард лева. Тези пари са инвестирани в реконструкция на Терминал 1, изграждане на нова писта, както и нов терминал 2 –  210 млн. евро, финансирани от Европейската банка за възстановяване и развитие, Кувейтския фонд за икономическо развитие, програмите на ЕС ИСПА и ФАР, както и от държавния бюджет на България. Само за строежа на пистата от Кувейтския консорциум бяха похарчени 62,6 млн. долара, а допълнително летище София бе осъдено да плати неустойки още 37 млн. долара“. Това е написал в писмо до транспортния министър Росен Желязков Георги Свиленски по повод концесиите на летищата София, Варна и Бургас, както и скандалното разсрочване на такстите на концесионера „Соф кънект“, свързан с базирания в Париж фонд „Миридиам“ и австрийската „Щрабаг“.

В писмото си Свиленски изтъква, че буди недоумение фактът, че при избора на победител са сочили, че кандидатът е поел ангажимента да не вдига таксите през първите 10 г., а изведнъж през есента на миналата година държавното все още летище е вдигнало драстично таксите. „Само 3 дни преди това – на 27.10.20 г., концесионерът внася предложение първите 10 г. да не плаща такси. Така на практика от една страна му осигурявате приходи, а от друга го освобождавате от такси. Още по-страшно е, че тези приходи са за сметка на туристическия сектор, защото на всички е ясно, че вдигането на летищните такси ще се отрази, като намалее пътникопотокът и най-вече потокът от туристи към България“, подчертава Свиленски.

Защо след като прогнозата на повечето анализатори сочи, че кризата сред авиооператорите ще приключи през 2022 г., с лекота разсрочихте концесионните плащания на летище София за 10 години, а на летищата Варна и Бургас с по една година, пита Свиленски. Той изтъква още, че бъдещите вземания се оценяват по нетна настояща стойност. В случая с концесията на летище София – плащания в размер на 24,5 млн. евро ежегодно за 35 години, нетната настояща стойност по думите му е 425,67 млн евро. При прехвърляне на концесионната такса за първите 10 г. в последните 10, нетната настояща стойност е 275,09 – или щетата за българската държава е над 150 млн. евро.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.