Може да има реална защита на българското семейство

Георги ГЬОКОВ, 
водач на листата на „БСП за България“ в Стара Загора

След 11 години управление на ГЕРБ, за които социалната политика е като „доведеното дете в семейството“, във всяко от направленията са необходими промени за защита на човешкото достойнство, гражданските права и интересите на трудовите хора, на младите, социално слабите и пенсионерите.

БСП има решения, които няма да оправят „от раз“ доходите и демографията, но ще поставят началото. За 11 години ГЕРБ нямат реална стъпка за преодоляване на демографската криза. Хвалбата за увеличените доходи не кореспондира с повишените цени на всичко, в т.ч. и на основните продукти. Не е важно в абсолютни стойности колко са вдигнати заплатите, не е важно дали ще направиш средната заплата 2000 лева, а минималната – 650, важно е да направиш така, че ако българинът до вчера е успявал с тия доходи да купи 100 хляба, утре да може да купи 120. Другото е демагогия.

Готови сме с адекватен автоматичен механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), който е обективен и удовлетворява всички страни в социалния диалог. Ако по този механизъм сега изчислим МРЗ, тя трябва да е 720 лв. Заплащане на всички, обвързано с резултати. Увеличаване на средствата за квалификация и преквалификация и за разкриване на работни места за уязвимите групи на пазара на труда. Финансиране за създаване на държавни социални предприятия за хора с увреждания. Стимулиране на малки и средни предприятия, които разкриват работни места. Това предлага БСП.

Немалка част от българските граждани са с доходи на границата на физическото оцеляване. В най-голяма степен това се отнася за пенсионерите и хората над 65 години. Ако кажем, че българските пенсионери са най-онеправданите хора в България и живеят ден за ден, ще сме прави за поне 90 на сто от тях. Ако кажем, че са забравени от управляващите – ще сме прави на 100%.

Българската пенсионна система бе реформирана през 2000 г. и това не донесе нищо добро на пенсионерите. След 11 години управление на ГЕРБ и нищоправене, освен неадекватни действия като механично увеличаване само и единствено на минималната пенсия, се нуждаем от широк дебат за бъдещето на пенсионната система.

В нашата програма сме предвидили

 

преизчисляване на всички пенсии

 

спрямо средния осигурителен доход от година, близка до 2020-а. Преизчисляване, което да доведе до 30% увеличение и последващо ежегодно индексиране на парите спрямо нарастването на средния осигурителен доход и инфлацията. И ако е необходимо – ново преизчисляване на по-късен етап. Последното преизчисляване бе през 2008 г. със средния осигурителен доход за 2007 г. (398,17 лв.). Всички знаят от кого бе предложено и реализирано – от БСП. За декември 2020 г. средният осигурителен доход е 1171,17 лв. Преизчисляването на пенсиите трябва да е периодично и съобразено с изоставането на по-старо отпуснатите пенсии спрямо новите.

Никой от управляващите не обясни защо има забавяне от 20 години в уреждане на изплащането на т.нар. втора пенсия. Докато при предните правителства това отлагане е отчасти оправдано, за последното е недопустимо, най-малко заради това, че хората, които законово бяха задължени още през 2002 г. да се осигуряват във втория стълб, в универсалните пенсионни фондове, бяха в неведение как ще се осигури достъп до собствените им пари, натрупани в тези фондове. И един, може би най-важен за тях, въпрос – с колко ще бъде намалена основната им пенсия, която трябва да получават от НОИ. Дали две пенсии ще са по-големи от една? И още хиляди въпроси.

Проблемът бе заложен със създаването на тристълбовия модел – вместо осигуряването във втория пенсионен стълб да започне с началото на трудовия (осигурителен) стаж на осигуряваното лице, то бе приложено и за хора от средата на осигурителния им стаж (родените след 31.12.1959 г.). Това бе грешка, защото на всички бе ясно, че индивидуалните партиди на осигуряваните ще достигнат до пълния си капацитет, когато завърши целият нормален по продължителност период за пенсионно осигуряване от порядъка на 35-40 години. Сега са минали едва 18-20 години, което е наполовина, т.е. натрупаните средства са наполовина от възможните. Тази грешка усложни справедливостта при изплащането на допълнителните пенсии от втория стълб и с колко да бъде намалена пенсията от първия стълб на тези хора.

От това, което прие Народното събрание, става ясно, че голяма част от обещанията са били откровено и умишлено подвеждане на осигурените лица, особено това, че моделът ще гарантира едновременно пожизнено изплащане на пенсии и наследяемост. Вносителите от МС ни уверяваха, че е постигнат добър баланс и всички социални партньори са го подкрепили. Това не е така! Наложени бяха коренни промени между първо и второ гласуване, но балансът отново го няма.

БСП се явява на изборите с конкретна и осъществима програма за

 

преодоляване на демографската катастрофа

 

Обявили сме намеренията си да създадем справедлива, прогресивна данъчна система и семейно подоходно облагане. Да създадем реална защита на българското семейство, на майчинството, на децата, за решаване на проблемите, породени от демографската катастрофа, да дадем перспектива пред младите хора за развитие в България.

Предвидили сме такива мерки като: предоставяне на еднократна помощ в размер на 6500 лева за всяко новородено второ и трето дете на осигурени за минимум 24 месеца назад родители (това пряко засяга 9230 деца на работещите родители); увеличаване размера на майчинството през втората година до размера на минималната работна заплата (с това ще създаваме по-добри условия за отглеждането на деца на 60 000 български майки), увеличаване на еднократната помощ за майки-студентки от 2880 на 6500 лева (това са 6027 майки), еднократна помощ от 250 лева в началото на учебната година за всички деца от 1 до 4 клас (120 000 деца) и безплатни учебници за всички ученици от 1 до 12 клас (581 300 ученици); безплатни детски градини и ясли за 219 000 деца и безплатни лекарства за всички деца до 14 години (1 004 845 деца).

За работещи родители ще въведем необлагаем минимум от 500 лева месечно за всяко дете, ненавършило 18 години – 755 946 семейства ще се възползват от това. Това означава, че във всяко работещо семейство ще остават за всяко дете по 50 лева месечно. С това решаваме и дилемата дали всяко българско семейство да получава за детето си помощ или т.нар. детски без подоходен критерий. Ще променим и начина на ползване на преференцията, като досега данъчните облекчения за деца бяха незначителни и се ползваха еднократно на годишна база, а сега ще дадем възможност преференцията да се ползва на месечна база. Родител с едно дете ще внася с 50 лева на месец по-малък данък, този с две деца – 100 лева, с три – 150, и т.н. Така у родители с едно дете ще остават 600 лева на година, с две деца – 1200 лева, с три – 1800 лева.

Предвиждаме след навършване на 18 години данъчната преференция да се прехвърля от родителите към младежите, като навършилите пълнолетие няма да плащат данък върху доходите от труд до навършване на 26 години. Това са 289 697 млади хора. Считайте това като елементи на семейно подоходно облагане, което смятаме за най-справедливо.

 

Намалението на ставката на ДДС

 

върху хранителните продукти и лекарствата е нормална европейска практика. От 28-те членки на ЕС в 19 са въведени диференцирани ставки. Първенец е Малта, която не начислява ДДС, Ирландия има 5 диференцирани ставки за ДДС, Франция и Италия – по 4. Страните, които нямат диференцирани ставки за ДДС, са Естония, Дания и Латвия, Австрия, Румъния и Словакия, като на последните три ДДС е фиксиран на 9-9,5%. И още нещо – разликите между ниските ставки на ДДС за храните и лекарствата и стандартната за Европейския съюз ставка е в съотношение 1 към 4. А в България не стига, че ДДС е сред най-високите в Европа (20%), мащабът на икономиката е сред най-малките, а населението – най-бедното, ами и управляващите демонстрират пренебрежение към последователните предложения на БСП да се диференцира данъкът върху потреблението. Предвиждаме и намаляване ставките на ДДС за храни и лекарства.

В същото време ще бъде насърчена българската хранително-вкусова промишленост. Независимо от номиналното увеличение на доходите на населението, което не повишава покупателната му способност, вътрешното потребление не е достатъчно да даде тласък на родното производство в хранителния сектор. Намалението на ставката на ДДС върху храните не само ще забави темпа на нарастване на цените им, но и ще направи хранително-вкусовата и преработвателната индустрия по-атрактивна за инвеститорите. Ще стимулира българските производители да търсят нови технологии и да произвеждат продукти с по-висока добавена стойност, вместо да изнасят суровини. Ще направи продукцията в тези сектори по-конкурентоспособна, което ще създаде предпоставки за разкриване на нови работни места, особено в земеделските, високопланинските и обезлюдените райони. Това намаление ще се отрази благоприятно особено на хората с ниски доходи, оставяйки им над 1 милиард лева за потребление.

Цените на лекарствата в България са едни от най-високите. Намаляването на ставката на ДДС за тях ще даде повече възможности за въздействие в областта на лекарствената политика. На практика българите плащат от джоба си около 81% от разходите за лекарства. Намаляването на ДДС е антициклична мярка, която би имала ефект върху икономическия растеж и ще способства за по-леко преминаване през кризисния период.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *