Необходима е повече държавна подкрепа за туризма

Христо ПРОДАНОВ,
водач на листата на „БСП за България“ в 23-ти МИР-София

Когато разсъждаваме за туризма, винаги ми прави впечатление разединението в туристическия бранш. Много е важно туристическият бранш да бъде единен. Към този момент в туризма в България има над 240 браншови организации и браншът няма единна позиция по много от въпросите, които го засягат. Досегашните министри на туризма в управлението на ГЕРБ се възползваха от това разделение на бранша, прокарваха своите политики, които бяха в интерес на определени лобита, и поради тази причина българският туризъм не се развива.

За доброто управление на един сектор е необходимо държавата и представителите на бранша да говорят в един глас и заедно да търсят и да намират решенията на проблемите. Това е причината, поради която смятам, че първата задача на бъдещия министър на туризма е да обедини тези над 240 браншови организации в единна Национална туристическа конфедерация.

Проблемите в инфраструктурата на сектора са огромни. Позицията на сегашния екип на Министерството на туризма е, че туризмът е изцяло частен сектор и държавата не бива да се намесва.

Защо един турист предприема пътуване? За да посети местна културна забележителност, музей, съкровищница, да използва минералната вода за лечение и за спа процедури, да посети плаж или пещера. Всички тези изброени атракции, заради които хората предприемат туристическото си пътуване, са

 

публична държавна собственост

 

И няма как, ако държавата не поддържа регистър, инфраструктурата и доброто състояние на тези обекти, да очаква прилив на туристи, които да посещават хотелите, местата за настаняване, браншът да получава по-високи доходи и съответно да плаща повече на хазната. Нещата са свързани и държавата има централна роля в туристическия сектор – така е навсякъде по света.

Нужните средства, за да се търсят решения на тези проблеми, могат естествено да се заделят от държавния бюджет. От създаването си Министерството на туризма е с най-ниския бюджет от всички министерства – 20 милиона лева годишно, от които половината – собствен приход. В същото време туристическата индустрия в България генерира между 11 и 13% от БВП на страната. Ето защо смятам, че държавата е длъжник на сектора.

Трябва ни изцяло нов Закон за туризма. Сега действащият е неясен, променян е многократно и всички промени бяха свързани с амбицията на министрите на туризма да контролират колкото е възможно повече сектора. Имаме нужда от кратък и ясен Закон за туризма, а всички подробности – категоризации, сертифициране и т.н., могат да бъдат регламентирани в наредби, за да не се налага законът да се променя постоянно.

Към момента стратегията на Министерството на туризма е участие в 5-6 туристически изложения годишно и дотам се изчерпват рекламните идеи. Допълнително трябва да се положат усилия за дигиталната реклама на туризма и по-тясното

 

сътрудничество с водещите чужди туроператори

 

които организират основните пакети и чартъри за България.

Общините, които разполагат с туристически атракции, а в България те са много, трябва да насочат усилията си към поддръжката на инфраструктурата, водеща до тези туристически обекти, защото това ще доведе и до подобряване на местната икономика.

Задължително трябва да се намалят таксите за издаване на визи за руски туристи. В момента на територията на Руската федерация има създадени 60 точки, в които човек може да подаде заявление за виза и да я получи за една седмица, но цената, която се плаща за тази виза, е три пъти по-висока от тази, която се плаща от руските туристи за конкурентни съседни на България дестинации.

За да сме конкурентоспособни, трябва да се увеличат още точките за заявка за издаване на виза и цената й да е равна на разхода за нейното издаване, защото интересът на държавата е в България да дойдат колкото е възможно повече руски туристи.

Добра идея е да има икономически стимули или данъчни облекчения за високо качество на предлаганите туристически услуги. Санкциите също имат място. Привърженик съм на стимулите, защото те са основна предпоставка за развитието и обезпечаването на бранша – както кадрово, така и ресурсно, което е предпоставка за високо качество на туристическия продукт. Но добре знаем, че има хора, които винаги се опитват да избягат от правилата, и за такива е необходимо да има санкции.

автор:Дума

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *