Явор Божанков: Само БСП може да изпрати Борисов в пенсия

ЯВОР БОЖАНКОВ е роден на 11 февруари 1990 г. в Горна Оряховица. Завършил е право във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Народен представител от БСП в 44-тото НС. Женен е, има двама синове.

 

– Г-н Божанков, публикувахте снимка, от която става ясно, че часовникът ви отчита като физическо упражнение пътуването с кола по българска магистрала. Каква е оценката ви за прословутото пътно строителство на ГЕРБ?

– Това, което ГЕРБ построиха за десет години, поколения българи няма да могат да ремонтират. Отчисленията по спиралата на корупцията са толкова големи, че за завършване на същинската работа остават твърде малко пари. Така на финала имаме отново ремонт на ремонта.

Най-емблематичният пример е този с раздадените 4,7 милиарда лева чрез държавното дружество „Автомагистрали“. Пари, усвоени без конкурс и без обществена поръчка от приближени до властта фирми. Фирмата, на която са отпуснати милиардите за нови магистрали, няма нито техника, нито работници, за да строи пътища. Затова пък има десетки „удобни“ подизпълнители.

– От джипката Бойко Борисов обаче не забелязва дупките, неравностите и срутванията по пътя… Какво би могло да го накара да осъзнае инфраструктурните и управленските си провали?

– Само ако бъде пенсиониран. Така ще има достатъчно време да погледне отстрани на беззаконието и липсата на справедливост, на които обрече българския народ. Макар че съм скептик по отношение на неговото неведение и в момента, както и за това, че е способен на размисъл и разкаяние. Друго е важното: само БСП е в състояние да изпрати Борисов в пенсия! Няма друга политическа сила в България, която да е в състояние да превърне в лош спомен ГЕРБ и тежките последици от тяхното управление.

– Бяха отправени критики, че за водач във Велико Търново е избран човек, който не е член на БСП. Как ще отговорите на това, успяхте ли да припознаете партията и нейните идеали?

– За водач на листата на „БСП за България“ е избран народен представител, който бе сред най-активните в 44-тото Народно събрание. Който подготви и отправи 48 питания до управляващите. Точно 4 пъти повече, отколкото са формулирали общо тримата ми колеги, избрани от листата на ГЕРБ за Великотърновска област. Това показва официалната статистика на парламента. Според нея съм сред шестимата най-активни представители на опозицията в последното Народно събрание.

По-важното е, че голяма част от питанията ми до правителството бяха свързани с проблеми на жителите на област Велико Търново, а много от въпросите към управляващите ми бяха „подсказани“ от граждани по време на приемните, които организирах за избирателите си в района – над 120 за последните 4 години.

– Поставяхте редица въпроси към управляващите, но бяха ли полезни отговорите? Каква е оценката ви за 44-тото Народно събрание и какво очаквате от следващото?

– Характерно за 44-тото Народно събрание беше, че министър-председателят почти изцяло избяга от отговори на въпроси и неговите идвания в парламента се броят на пръстите на едната ръка. БСП като основна опозиционна сила изпълни една от основните си функции – парламентарния контрол. Поставили сме 929 въпроса, а ГЕРБ – 69. Съотношението 13:1 говори кой в този парламент е контролирал изпълнителната власт. Нашето отсъствие от зала, бойкотирането на кворума бе израз на дълбока последователна политическа позиция: ГЕРБ приемаха скандални лобистки закони дори в месеците, когато държавата вече бе изправена пред изпитание.

Колкото до питанията – ето пример с упоритата ми „кореспонденция“ с правителството по повод тунелите на входа на Велико Търново. Точно три пъти – през 2017, 2019 и 2021 г., алармирах МРРБ за тревожното състояние на двете пътни съоръжения „Велчова завера“ и „Боруна“. И трите пъти управляващите използваха питанията ми, за да отправят от трибуната на Народното събрание поредната доза предизборни обещания. Отговорите са на практика идентични и не показват движение към решаване на проблема.

– Кои са другите проблеми във Великотърновско и как смятате да търсите тяхното решение?

– Откъде да започнем? От непростимо ниските заплати – областта е на 19-о място в България по размер на работната заплата. Тук хората месечно получават с 25% по-малко от средното за страната. Или да напомня как лошата инфраструктура пречи на развитието на туризма, който би осигурил стабилни доходи за малкия и средния бизнес целогодишно? Или да кажа за мръсния въздух и незаконните сметища – все примери за безхаберието на местната власт и държавните институции?

Вече 12 години – от избори на избори, слушаме вечните обещания на ГЕРБ за област Велико Търново. Изпълнението на нито едно не е напреднало и със сантиметър: Къде е третият мост над Дунав при Свищов? Стигна ли автомагистрала „Хемус“ до Велико Търново? Да не би да е започната магистралата Русе-Велико Търново? Или имаме работещо летище в Горна Оряховица? Докога ще се борим за връзка между автомагистрала „Хемус“ и индустриалния център? Докога ще ни лъжат с фантасмагории за интермодален терминал?

За десет години Северна България загуби една пета от населението си, а броят на безработните нарасна с 5%. Във Велико Търново се налага да чакаме благоволението на „премиера Слънце“ за елементарни неща като животоспасяващи ремонти на пътища и тунели.

– Бяхте член на две временни комисии в парламента – за теча на данни в НАП и за разходите по КОВИД-19. Сякаш и двете работиха само формално, защо се получи така?

– В комисията за разходите по КОВИД-19 бяха изнесени доклади с числа: къде колко са похарчили управляващите по време на кризата. На едно от заседанията, на което присъстваше и министър Костадин Ангелов, попитах и за лекарствата, които държавната болница купува на една цена, а частната – на седем пъти по-висока. И за това пак плаща НЗОК. Попитах кога ще спре това източване на ресурси от частни болници, купуващи лекарства на силно завишени цени. Защо не е пресечена тази практика с конкретен законов текст? Защо държавата плаща 60 лева за ПСР тест, чиято себестойност е 18 лева, а хората се налага да дават и по 100 лева? На финала бях обвинен в популизъм. А представителите на управляващите, заедно с тези на ДПС, които и оглавяваха комисията, продължиха в този дух.

– Каква е оценката ви като юрист за законодателния хаос, в който управляващото мнозинство хвърли страната – само през последната година имаше доста скандални идеи като нова Конституция, промени в НПК и въвеждането на надглавен прокурор?

– Въпросът ви е риторичен. Отговорът е един: хаос! За последните 4 години мнозинството на управляващите в Народното събрание успя чрез най-различни механизми да промени над 400 закона и наредби. Някои от тях – без обсъждане и под формата на допълнение към друг закон. За 215 години демокрация във Великобритания са приети 4300 закона. В България с това темпо за същия период ще приемем 19 000. На хората и на бизнеса най-вече вече им липсват предвидимост и правна рамка. Това е едно от най-важните неща, които трябва да им осигурим!

Колкото до Конституцията, не е сериозно да говорим за този проект на управляващите. Хората им поискаха оставката, поискаха да си тръгнат, а те им дадоха проект за Конституция. Тази политическа маневра успя – ето ни на редовни парламентарни избори. Тя им спечели време, на каква цена обаче е съвсем отделна тема.

– Адекватни ли са мерките на властта в екологичната сфера и какво предлага БСП?

– За какви мерки изобщо става дума, след като страната ни е на първо място в Европа по брой на смъртните случаи вследствие на замърсяването на въздуха? В света сме на четвърто място в тази зловеща класация! Според доклад на Европейската агенция за околна среда у нас всяка година 15 000 души умират преждевременно заради мръсния въздух…

Предлагаме, на първо място, отпадане на така наречените „квази“ данъци – всички тези все нови и нови такси и таксички, с помощта на които в България за един и същи отпадък се плаща 6 пъти. Преминаване от въглища към използване на водород като енергиен източник ще даде модерна перспектива за чиста енергетика. Газифицирането ще намали смога в градовете. Предвиждаме и забрана за строителство на 300 метра от морския бряг. За да осигурим суровини за икономиката и чиста околна среда за гражданите, трябва ускорено да въведем изискванията на Зелената сделка, кръговата икономика и да започнем реално да рециклираме, не само по документи, без имитации и симулации, на каквито сме свидетели в момента.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *