9 европейски държави призовават за забрана на ДВГ

Лидер на своеобразния бунт срещу двигателя с вътрешно горене е Нидерландия (предстоящите избори там също може да имат роля в тази инициатива), а под документа са се подписали още Австрия, Белгия, Дания, Гърция, Малта, Ирландия, Литва и Люксембург. Писмото няма тежестта на официален документ, като в Брюксел подобни документи се наричат с термина „non-paper”. Това далеч не означава, че подобна инициатива няма тежест, напротив. Тя би могла да доведе до сериозни решения.

Деветте европейски държави искат от ЕК да сложи крайна дата за забрана продажбите на двигателите с вътрешно горене, задвижващи леките- и лекотоварните автомобили в ЕС. Двигателят с вътрешно горене няма място в „Зелената сделка” на ЕС: планът за постигане на СО2-неутралитет до 2050 г. Европейската комисия иска да намали емисиите от транспорта с 90% до средата на века.

Миналата година бе най-силната за електромобилите на пазара, а тази тенденция се очаква да се ускорява ежегодно. В края на годината се очаква ЕК ще предложи по-стриктни норми, които да залегнат в стандарта Евро 7.

Писмото, публикувано от нидерландското дипломатическо представителство в Брюксел, е адресирано до Франс Тимерманс и Адина Валеан. Валеан е комисар по транспорта в ЕК, а Тимерманс изпълнителен вицепрезидент, отговорен за европейската „Зелена сделка”.

Реакцията от страна на Германия бе мигновена. „Популистки призиви за забрана няма на помогнат”, заяви Даниел Каспари, лидер на германските консерватори в Европейския парламент. „Важно е да се каже, че в по-голямата си част тези членове, призоваващи за забрана на двигателите с вътрешно горене, нямат почти никакво автомобилно производство.”

Ясен знак за бъдещето ще бъде даден с нормите, които ще залегнат в Евро 7, който трябва да влезе в сила през 2025 г. Наскоро Маркус Шафер, член на борда на директорите на Daimler, заяви в интервю следното: „В зависимост от кои регулации бъдат приложени, перспективите пред двигателите с вътрешно горене може да се променят драстично – може да се стигне дори до сценарии, при който ще е почти невъзможно да регистрираш двигатели с вътрешно горене от 2025 г. насетне.”

Пламен Георгиев

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.