Омбудсманът Диана Ковачева съобщи, че е изпратила препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) инж. Иван Иванов, в която категорично се противопоставя на исканията на трите електроразпределителни дружества – „ЧЕЗ Електро България“ АД, „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД и „Енерго-Про Продажби“ АД, за повишаване цената на тока през новия регулаторен период 1 юли 2021 г. – 30 юни 2022 г. Диана Ковачева настоява пред КЕВР за прозрачност, обективност и безпристрастност при вземане на предстоящото решение за утвърждаването на цените в сектор „Електроенергетика“.
Ковачева иска да се осигури баланс между интересите на енергийните предприятия и гаранции за защита на гражданите – клиенти на дружествата, включително чрез изготвянето на безпристрастен и обективен анализ за изпълнението на показателите за качество. „Обезпокоително на фона на утежнената епидемична обстановка, която доведе гражданите и бизнеса до големи финансови затруднения, е исканото увеличение от ЧЕЗ на 44% на нощната тарифа, както и средното увеличение на „Енерго-Про“ – 1,6%, и на ЕВН – 2%“, посочва общественият защитник. Диана Ковачева напомня, че през 2020 г. оплакванията в институцията на омбудсмана, свързани с некачествени електроснабдителни услуги, са нараснали значително. Основните оплаквания на гражданите са за честите прекъсвания, ниското захранващо напрежение, авариите по електроразпределителната мрежа и др. „Искам да припомня, че при обсъждането на цените за настоящия регулаторен период обърнах специално внимание на определените от КЕВР целеви показатели за качество, които играят съществена роля при определянето им“, акцентира омбудсманът. Тя за пореден път подчертава, че цената на електрическата енергия трябва да е адекватна на качеството на предоставяната услуга, както и на степента на изпълнение на инвестициите.
Общественият защитник обръща внимание и на факта, че за настоящия регулаторен период 1 юли 2020 – 30 юни 2021 г. КЕВР отчита, че за отделни части от лицензионната територия на ЧЕЗ се наблюдава нарастване на броя на жалбите на потребители именно за лошо качество на електрическата енергия, които в голямата си част са били основателни.
автор:Дума