Андрей Лекарски – вдъхновен от класиците

„Ако има нещо подкупващо в работите на Андрей Лекарски, то е, че той не гледа смъртно сериозно на тях, а ни предлага една игра на въображението с предмети, намерени по пътя. Тези предмети са изпаднали от каруцата на човека и само едно дете би ги събрало и би си играло с тях, като ги подрежда и лъска постоянно, придавайки им нов блясък и ново звучене!“ С тези думи покойният литературен гений Йордан Радичков сякаш най-точно дефинира артистичния почерк и търсене на родения в София, но открил признание и посоки в Париж, художник Андрей Лекарски.
Актуалната му изложба „Коуъркинг с великите майстори“, подредена в галерия „Оборище 5“ до 30 юни, се движи в характерния за автора хиперреализъм, провокиран от безкрайния му респект и вдъхновение от класиците на изобразителното изкуство. Неслучайно е и заглавието на експозицията, в което са закодирани основните артистични препратки на художника към любими художници и творби, научи ДУМА от Елица Пенова. Визуалната провокация, така характерна за платната на Андрей Лекарски, се движи в много посоки, но стабилната база осигуряват „гигантите, върху чиито рамене“ стъпва авторът.
Известната крилата фраза „Да стъпиш върху раменете на гиганти“, в която човечеството, или по-скоро артистичната му част, се вглежда от столетия, визирайки безценната стойност на вече заявените в посока изкуство и наука постижения, е смело интерпретирана от художника, който открива кумирите си – Дюрер и Холбайн, преди десетилетия, когато е студент в Средното художествено училище „Суриков“ в Москва. Първата си самостоятелна изложба представя в Мексико през 1970-а, а през 1978-а Музеят на модерното изкуство в Париж откупува картината му „Катя в страната на чудесата“. Запазен знак за Андрей Лекарски е компилацията от реалности, в която често присъстват членове на семейството му, както и любимите му автомобили и мотоциклети.
Автобиографичните моменти отново са умело втъкани в интерпретацията на шедьоври на изобразителното изкуство, в които авторът създава уникален по рода си диалог, затворен или по-скоро отворен в безкрайното пространство на рамката на картината. Обединени в провокативното заглавие „Коуъркинг с класиците“, 25-те художествени произведения интерпретират по оригинален начин характерната игра на Андрей Лекарски (същата, която Йордан Радичков определя като „игра на дете“) със завещаното от титаните в изобразителното изкуство. Пресечените точки на реалностите, тези на създадените преди векове шедьоври, както и личните моменти и герои от живота на автора, така умело втъкани във визуалното повествование, са като галактическа карта, в която времето и пространството са безкрайни. „Аз винаги съм държал на първия контакт с картината, на директното, шоково възприятие, т.е. зрителят, който се намира пред моята работа в момента, трябва да се убеди, че тази сцена е почти истина. Това е един приказен, нереален свят, в който и той може да стане съучастник“, коментира художникът в разговор с проф. Аксиния Джурова.
Критиците го наричат „Рицарят на въображението“ и има защо – изяществото и респектът, с който подхожда към шедьоврите на изобразителното изкуство, вдъхновили го за артистичния диалог, добавят усещане за аристократичност. В същото време, верен на стила си като художник, Андрей Лекарски оставя дистанция, в която зрителят да намести собствените си усещания към тази провокативна комуникация. Основното състояние на истинския артист е безмерната свобода да застава на раменете на гигантите, за да вижда по-далеч, но и да надгражда постиженията и следите им. А това Андрей Лекарски владее до съвършенство, което определя и рисунъка му, както артистичната му лудост да се изправи лице в лице срещу големите майстори.
Андрей Лекарски е роден на 2 декември 1940 г., завършва Художественото училище „Суриков“ в Москва, а през 1961-ва заминава за Франция, където е приет в Парижката художествена академия. Освен с картините си, които притежават музеи, галерии и частни колекционери по целия свят, е прочут и със скулптурите си. „Версай“ притежава две негови скулптури, както и културният център в град Понт-а-Мусон. В парижкото гробище „Пер Лашез“, една от туристическите забележителности на френската столица, се намират две скулптури на Андрей Лекарски. В продължение на 45 години има над сто участия в изложби по целия свят и не спира да прави онова, което открива като свое призвание, когато е едва шестгодишно момче.
„Този ден, моят чичо Кирил, много колоритна личност, реши, че трябва да нарисувам портрета му. Той напъха в ръцете ми молив, гума и картон за рисуване и нареди: „Нарисувай ме в профил!“ И така направих първия си портрет, който, трябва да се признае, беше много сполучлив. Тогава животът ми се обърна на 180 градуса. Набързо ме снабдиха с всякаква специализирана литература за всички класици на живописта. Аз, „малкият гений“, както ме наричаха у дома, исках да имитирам големите майстори – Дюрер, Холбайн.“

 

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *