Започна строителството на най-дългия жп тунел на Балканите

Започна строителството на най-дългия тунел не само у нас, но и на Балканите. Той се намира на жп линията между Елин Пелин и Вакарел. Целият участък е с дължина около 20 км, а на тунела – 6,8 км. Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато в периода 1949-1951 г. е изграден тунел „Козница“, свързващ Стара планина и Средна гора от подбалканската линия. Министърът на транспорта Георги Тодоров даде начало на модернизацията на жп линията Елин Пелин-Вакарел, която включва и изграждането на тунела.

Железопътният участък Елин Пелин-Вакарел е част от големия проект за модернизация на железопътната магистрала „Тракия“ от София до Бургас, която се строи вече трети програмен период и надеждите са да бъде завършена до 2030 г. Средствата се осигуряват от еврофондовете чрез оперативна програма „Транспорт“.

Модернизацията на трасето между Елин Пелин и Вакарел се определя като най-трудния участък.  Договорът с обединение ДЗЗД „Джен-Дуй жп Елин Пелин“ за близо 600 млн. лв. с ДДС беше подписан в края на 2019 г. В обединението участват турските компании „Дженгиз“ и „Дуйгу“, които участваха в строежа на новото мегалетище в Истанбул. „Дженгиз“ има опит у нас с изграждането на 19-километровата магистрала „Люлин“, която вече е част от магистрала „Струма“.

Началото на строителството на жп линията се забави заради бавни отчуждителни процедури от страна на държавата. За прокопаването на тунела турските компании ще разчитат на свои работници, които имат опит с такива обекти в Турция. Страната ни е дала разрешение за работа на около 230 турски инженери и специалисти. В рамките на проекта ще бъдат изградени нова гара Елин Пелин, спирка Побит Камък, разделен пост Вакарел и връзката му с гара Вакарел. Ще бъдат изградени и два двутръбни тунела с приблизителна обща дължина 1,5 км, пътен надлез и пътен подлез, 8 моста и естакади, 11 водостоци, шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 700 м, отводнителни съоръжения, нови системи за сигнализация и телекомуникация в гарите и междугарията и изграждане на нови системи за видеонаблюдение и пътнически информационни системи.

Срокът за изпълнението на обекта е 72 месеца от датата на подписването му през ноември 2019 г., но вече имаше спиране по него заради забавянето от страна на държавата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *