ИТ и аутсорсинг сектора продължават да бъдат двигателя на пазара на офис площи

Обемът на сключените сделки през първите шест месеца на 2021 г. е 70,330 кв.м., което е с 6% по-високо като стойност от първото полугодие на 2019 г. Търсенето през разглеждания период се определя от три основни сектора: ИТ и аутсорсинг (73%), Професионални услуги (11%), Търговия (8%) и други (8%).

Предлагането на офис площи клас А, B и С в София през първата половина на 2021 г. отбеляза 4% ръст и достигна общо 2,503,000 кв.м. Средните нива на свободните площи на пазара са 16%, като този ръст се дължи най-вече на добавеното ново предлагане – Garitage Park фаза 3, NV Tower, Park Lane Office Center, Balkan Business Center, Ring Tower и др.

Средните офертни наемни нива се заддържат, а именно за офиси клас А те са 14 евро на кв.м. – идеален център, 12.5 евро на кв.м. – за широк център и 12 евро на кв.м. – за периферни зони. През първото полугодие на 2021 г. разликата между офертната и договорната цената нараства, като това зависи от локацията, сградата и етапа, в който се намира.

През втората половина на годината се очаква плавно увеличаване на дела на служителите в офисите, като това ще зависи от сектора, глобалните или регионалните корпоративни политики. Компаниите от аутсорсинг индустрията ще останат с най-висока активност на пазара на офиси, като освен в столицата се очакват да продължават да разширяват присъствието си и в регионалните градове.

Проектите вече не се разглеждат от ползвателите като сграден фонд, а като платформи за предоставяне на услуги, добавящи стойност към резултата от основната дейност на наемателите. Голяма част от корпорациите са фокусирани върху дефиниране и уточняване на основните хибридни модели на работа, които включват офис, дом и трето пространство – споделени пространства, флекс офиси, работа „от всякъде“. Ще наблюдаваме различни видове вътрешна трансформация на офисните пространства, които ще поставят много повече акцент върху стимулирането на колаборация, креативност, подсилване на усещането за принадлежност и корпоративна култура.

Източник: Colliers International

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *