Над половината (53%) от новооткритите площи на столичния бул. „Витоша“ през първото полугодие на 2021 г. са кафенета и ресторанти, показва проучване на консултантската компания Colliers International на основните централни улици в София с общо предлагане от 68 хил. кв. м и близо 900 магазина.
Секторът на заведенията постепенно настига модата, която продължава да е доминиращата категория на база наети площи.Наемните нива за магазин от 100 кв. м на бул. „Витоша“ остават непроменени към края на първото полугодие – 50 евро на кв. м на месец. В същото време обаче разликата във финансовите очаквания на собствениците и наемателите варира между 20% и 25% и според Colliers пандемията е извела на преден план необходимостта от промяна или коригиране на отношенията между собственик и наемател.
През 2020 г. на бул. „Витоша“ е отчетено най-високото ниво на свободни площи, а в същото време са били открити много нови обекти. Това според Colliers е ясен знак за постепенното трансформиране на улицата.Възможностите за позициониране на големи оператори на търговската улица обаче са ограничени заради фрагментираната собственост – 60% от магазините имат брутна отдаваема площ под 50 кв. м.
Големите вериги се доближават до клиентите с обекти на търговски улици
Пандемията е съживила интереса към пазаруване на търговска улица, а фактори, които по-рано са били възприемани като слаби страни на търговските улици – фрагментирана собственост, липса на централизирана координация и достъпност на обектите от среда на открито, сега са се превърнали в техни силни стани, пише консултантската компания.„Главните търговски улици в София са доказали своята устойчивост през последните години и се очаква тази тенденция да продължи. Съживен интерес има от търговци в различни категории като спорт, козметика, книжарници и магазини за дома. Големите вериги продължават да търсят по-голяма близост до клиентите си и откриването на обект на главна улица ще бъде сред приоритетите им“, отбелязва Colliers.
В същото време фрагментираната собственост на търговските улици с висок процент на индивидуални собственици, които не могат да си позволят обектите им да останат празни, намалява бариерите за навлизане на малки бизнеси, стремящи се да изпробват нови концепции при по-гъвкави договорни условия.
Новите начини на работа водят до появата и на интернет кафенета 2.0 – места за хората, които искат да избегнат пътуването с градски транспорт до работа, но също да избягат от дома си и за целта се нуждаят от услуги като високоскоростен интернет.
При сравнение с последния петгодишен период нивата на новооткритите обекти на търговски улици в София остават стабилни, но свободните площи се удвояват, като пропастта между двата индикатора е значителна през 2020 г.
Балансиране на търговския микс
Петте най-популярни категории на търговските улици в София от гледна точка на дял на наетите площи спрямо общото предлагане са мода, храни и напитки, където влизат кафенета, ресторанти и заведения за бързо хранене, услуги, аксесоари и бижута и хранителни стоки.
Миксът на тези категории постепенно се пренасочва от силна доминация на модата и храните и напитките през 2016 г. към по-балансирано разпределение през първото полугодие на 2021 г. Colliers очаква тенденцията да продължи и различните категории, представени на търговските улици, да се увеличават.
Секторът на хранителните стоки се е възползвал от класифицирането му като „бизнес от основна необходимост“, което му позволи да продължи да работи по време на блокадите. Магазините за хранителни стоки са се представили силно по време на блокадите, които са довели до ръст на покупките на храни. Това според Colliers е дало уникална възможност на малки, независими търговци на дребно като месарници, пекарни и бакалии да се конкурират за клиенти с по-големите вериги.
„Редица малки, специализирани хранителни магазини отвориха врати на търговските улици в София, увеличавайки разнообразието в повечето хранителни категории като млечни продукти, месо, риба, ядки, шоколади, био продукти и козметика“, отбелязва консултантската компания. В резултат на това делът на сектора на хранителните стоки се е увеличил от 3% през 2016 до 7% през първото полугодие на 2021 г.
В същото време секторът на храните и напитките на търговските улици е изпитал затруднения в работата си и е потърсил нови решения в подкрепа на бизнеса като по-големи градини към ресторантите, онлайн дейност, доставка на храни по домовете, абонаменти, ваучери и увеличаване на набора на предлаганите храни.
Блокадите са се оказали особено предизвикателство и за магазините за мода, които не са разполагали с онлайн канал. Търговците, които успеят да структурират и да предложат по-добро преживяване на клиентите отвъд доставката на поръчани онлайн стоки, вероятно ще се радват на по-силно позициониране, отбелязва Colliers.
Нововъзникваща тенденция е въвеждането на физически пробни в пунктове за получаване на поръчани онлайн дрехи. Те дават възможност на клиентите бързо да пробват стоките и да ги връщат лесно, ако не са доволни. В същото време това има допълнително предимство за търговците на дребно, тъй като стоките им се връщат бързо и в отлично състояние и са готови отново да бъдат пуснати в продажба без отстъпка в цената, отбелязва консултантската компания.
Луксозната мода е на ул. „Съборна“, „Граф Игнатиев“ пак е привлекателен за търговците
В София улиците „Съборна“ и „Цар Калоян“ са с най-висока концентрация на луксозни брандове. Модата заема почти половината от общото предлагане на площи с магазини на Cartier, Emporio Armani, Philipp Plein, Dsquared2, Max Mara.
Наемите на луксозни локации на търговската улица са останали стабилни на ниво от 63 евро на кв. м на месец.
„Граф Игнатиев“ е на второ място сред най-привлекателните търговски улици в София за търговците на дребно. Тук модата (17%) има лека преднина пред сектора на храните и напитките (14%), следвани от книжарници, магазини за козметика и продукти за здравето и за аксесоари и бижута.
„Ремонтът на улицата през 2018 и 2019 г. повлия на нивото на свободните площи и броя на новооткритите обекти. Но процесът на възстановяване вече започна и „Граф Игнатиев“ е напът да си възвърне предишната привлекателност“, пише Colliers.
Сред привлекателните за търговците на дребно локации в София е и улица „Солунска“. Тук водещите три категории са мода, спортни стоки и храни и напитки. През първото полугодие Colliers отчита висок интерес към улицата с увеличаване на броя на новооткритите обекти и спад на свободните площи.
По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Десислава Попова