Правилно ли беше решението да се спре разтоварването на кораба Вера Су

След като за пореден ден ставаме свидетели на абсолютното бездействие и неспособност на държавата, да се справи със заседналия край Камен бряг кораб, мнозина започват да се питат, правилно ли беше решението на министъра на околната среда и водите да спре разтоварването в понеделник.

Припомняме, че след седмица бездействие, в понеделник вечерта бе започната операция по разтоварване на кораба. Въпреки че при разтоварването немалко количество от азотните торове попадаха в морето, правилно ли бе решението на екоминистъра Личев да спре операцията, точно преди очакваното влошаване на метеорологичните условия.

Да, разтоварването, извършено по този начин, не бе оптималният вариант. Част от торовете попадаха в морето, но все пак не всичките.

Все повече експерти изразяват мнение, че това е бил последният шанс корабът да бъде разтоварен и освободен, а вече няма какво да бъде направено и заради влошаващото се време той ще се разбие, изливайки 3.3 хиляди тона азотни торове и гориво във водата.

До какво може да доведе замърсяването с азотни торове?

Такова мнение изрази и водолазът Михаил Займов – човекът, подал сигнал за изтичащото гориво от потъналия преди 100 години край Созопол кораб „Мопанг“, и организирал доброволци, които под риск за живота си участваха в подводната операция за ограничаване на разлива и събиране на мазута.

„Корабът може с голяма лекота да се разбие в скалите и всичко да отиде в морето. Той може да се преобърне, да се счупи на две. Ако има истинска буря той ще се разбие и няма да може да бъде извлачен до Варна“ коментира пред Нова Займов.

Според него проблемът не е административен, а държавен, тъй като държавата няма никаква политика за търсене и спасяване по море, няма и необходимата техника.

„Ако това се беше случило в Гърция или Италия корабът отдавна щеше да е в голямо пристанище. Има въздушни възглавници, които се опъват около него, задрайват се отворите, слагат се големи мощни помпи. Качва се върху него багер, разтоварва на шлеп. Липса всякакъв ресурс. Имаме нулев ресурс“ заяви Михаил Займов.

На фона на мненията на експерти, правилно ли беше е решението на министър Асен Личев да спре разтоварването на азотните торове , точно преди очакваното влошаване на метеорологичната обстановка. Или за пореден път в България се действа на парче, без планиране, без координация, без вслушване в експертите, само за да се избяга от отговорност и обществено недоволство.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *