Северна България е изостанала като проектиране и строителство. Това каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по време на национален форум в Русе, посветен на значението на транспортната инфраструктура за развитието на бизнеса в Северна България. Той допълни, че обект на най-голямо внимание е автомагистрала „Хемус“. В строителство са първите три участъка – от Боаза до разклона с пътя Плевен – Ловеч, които не са спирани. Надяваме се да бъдат изпълнени в срок, каза още регионалният зам.-министър. Той обърна внимание и на факта, че са изостанали проектите за подробни устройствени планове в следващите три участъка – до Велико Търново, а това бави и връзката Русе – Велико Търново. За участъци 4 и 5 има правителствени решения за отчуждаване на необходимите терени. Предстои такова да бъде внесено и за участък 6. Искаме да подготвим възможността следващият кабинет да стартира строителството максимално бързо и по законен начин, както и да приключи в обозрими срокове, информира още той. Започва ново проектиране за лот 7 и 8, за които е избрано неподходящо трасе. Необходимо е изключително голямо усилие на проектанти и държавна администрация за наваксване на изоставането, категоричен бе заместник-министърът. Той коментира още, че ситуацията е същата и по отношение на пътя Видин – Ботевград. Проблем има с подробния устройствен план на участък преди Монтана. Очаква се делото за него да бъде гледано в началото на следващия месец. По неговите думи проблемно ще бъде и трасето за участъка Монтана – Враца, което е неподходящо и е необходимо ново проектиране. Един от най-важните коридори в посока север – юг е бъдещата магистрала между Русе и Велико Търново, чието строителство е разделено на три фази. Проекти на ПУП за първите два участъка – Русе – Бяла и обходния път на Бяла, предстои да бъдат внесени за одобрение в МРРБ вероятно следващата седмица, след което ще се проведат процедури по отчуждаване на необходимите терени. Това означава, че тяхното строителство ще може да започне в средата на следващата година, уточни Шишков. В момента Агенция „Пътна инфраструктура“ подготвя документация за проектиране за идеен и технически проект и ПУП за третия участък – Бяла – Велико Търново. Работата по него обаче е изостанала. Считаме, че този коридор трябва да свършва не при Велико Търново, а да продължи с преминаване на Стара планина и да има възможност за връзка с магистралите „Тракия“ и „Марица“. Трябва да предложим като приоритет за проектиране трасе в тази посока, за да има добра свързаност на Северна и Южна България в тази част на страната, като вероятно ще преминава през Прохода на републиката. Считаме, че това трасе трябва да бъде приоритет на следващото правителство.“, допълни още заместник-министърът. „Автомагистрала „Черно море“ е със започнато проектиране и също трябва да бъде изградена бързо, за да се повиши свързаността между двете части на страната, между Дунав и Черно море.“, сподели арх. Шишков. Той обаче подчерта, че за реализацията на приоритетните обекти е необходимо да бъдат изготвени необходимите проекти, иначе ще изпаднем в ситуацията да се строи незаконно.