Българският завод за електромобили Next.e.Go Bulgaria, който ще бъде изграден край Ловеч, ще бъде първият напълно въглеродно неутрален в Европа и ще произвежда сам енергията, която потребява, чрез слънчеви панели на покрива му.
За това разказа пред “24 часа” председателят на “Аутомотив клъстер България” Любомир Станиславов, който е и единият от двамата изпълнителни директори на компанията.
Фабриката ще е ултрамодерна, изградена по последните принципи на индустрия 4.0 – цялата ще бъде климатизирана, ще има много зеленина, а условията на труд ще са на световно ниво.
Първа копка се очаква да бъде направена през март догодина, когато започва и новият строителен сезон. Фабриката ще бъде разположена на терен в завод “Балкан” в Ловеч, но реално около него ще бъде изградена цяла индустриална зона. В момента се завършва градоустройството, като се чака общината да го приеме. След това вече се очаква разрешително за строеж, което вероятно ще се случи бързо, тъй като проектът е изцяло готов.
Фабриката ще бъде по-голяма от първоначално предвиденото – в широката си част размерът е 350 м, а в късата – 250 метра. Ще има логистична зона, резервоари за специално гориво, автомивка, тестова писта, паркинг за новите автомобили.
Абсолютно всички позиции вече са структурирани, като се очаква първите назначения да се случат през първото тримесечие на следващата година.
Теренът на завода е на братята Кирил и Георги Домусчиеви, които държат 49,998% от Next.e.Go Bulgaria. Останалите 50,002% от дружеството са на германската Next.e.Go Mobile. На терена остават свободни около 1000 декара, на които могат да се настанят доставчици или други компании от автомобилната индустрия
Амбицията на производителите е възможно най-много части от автомобила да бъдат произведени в България, включително и най-важните алуминиеви компоненти. Това е иновативната технология, която ще се използва за българските електромобили, която ще им осигури 2-3 пъти по-дълъг живот.
През август заводът край Ловеч получи и сертификат за инвестиция клас А от тогавашния министър на икономиката Кирил Петков.
Междувременно държавата преговаря и за още три инвестиции в сферата на електромобилите – за сглобяване на цели коли, за батерии и части, с корейски и китайски компании.