Системата Microsoft Cloud for Retail е само едно от нововъведенията, които имат за цел да подпомогнат търговците на дребно и компаниите в посока устойчиво развитие
След като Европейският парламент подписа водещия си план „От фермата до вилицата“ и събития от типа на „Световния ден на храната“ набират все по-голяма популярност, темата за разхищението на храни се превръща в приоритет за все повече потребители и търговци. След Конференцията на ООН за изменението на климата (COP26), връзката между разхищението на храни и изменението на климата е по-силна от всякога. Експертите се обединяват около мнението, че темата за разхищението на храни трябва да е част от темата за компенсирането на въглеродните емисии.
„Когато светът е изправен пред проблема с изменението на климата, загубата на биологично разнообразие и изчерпването на природните ресурси, устойчивостта придобива двойно по-голямо значение за хранителните компании. Маржовете за устойчивост се свиват бързо и застрашават нетния доход на производителите на храни, дистрибуторите и търговците на дребно. Същевременно устойчивостта е това, което определя техния социален лиценз за работа“ посочва Марта Антонели, ръководител звено „Научни изследвания“ във Фондация Barilla и член на експертната група, работеща по стратегията на Европейската комисия – „От фермата до вилицата“.
Според проучване на ООН, близо 931 милиона тона храна или 17% от общата храна, достъпна за потребителите, не се консумира и отива в кошчетата за отпадъци на домакинствата, търговците на дребно, ресторантите и други. Имайки предвид тези смущаващи факти, Microsoft се ангажира ежедневно да помага на търговците на дребно и компаниите, като работи рамо до рамо с тях, в посока съвместна иновация и разработка на решения от следващо поколение, насочени към бизнес възможности, които не търпят отлагане. Благодарение на Microsoft Cloud for Retail, компанията помага на своите клиенти да изградят устойчива верига на доставки, като създава централизирана система, която предоставя многоканални данни за инвентаризацията в реално време. Това се изразява в по-интелигентен процес на изпълнението и помага на потребителите да постигнат оптимални нива на наличност.
Microsoft е на мнение, че няма един единствен причинител на проблема, нито пък само едно решение. Компанията вярва, че са необходими иновации във всички части на хранителната верига. От една страна, потребителите могат да вземат по-ефективни решения за това как да пазаруват и използват храната си, така че да има по-малко отпадъци в домовете им. От друга страна, професионалистите в сектора за търговия на дребно с храни могат да разгледат различните възможности, по които да използват технологиите за проследяване и управление на веригата на доставките на храни. Важно е всички да се обединят, за да трансформират своите идеи и да се развиват с помощта на иновациите.
Има много пътища, по които да се тръгне, за да се прекъсне порочният кръг на разхищение за храна. Добър пример за иновации е скандинавската компания за хранителни технологии – LMK Group, която предоставя комплекти за хранене – близо 1.74 милиона през 2020 г., директно до вратите на своите клиенти. Използвайки модела за машинно обучение, разработен от Azure, LMK направиха точна прогноза за това какво биха си поръчали потребителите. Това означава, че компанията може да предостави на своите производители и доставчици на храни точни прогнози до 10 седмици предварително, така че те да не отглеждат реколти, които в крайна сметка няма да използват. Днес LMK имат по-малко от 1% разхищение на храни в производствения си процес, което е изключително ниско за сектора търговия на дребно с храни.
Друг добър пример е един от партньорите на Microsoft – Transparency-One, който работи с водещата компания за храни и напитки Danone, върху растежа и ускоряването на своята програма за регенеративно земеделие. Платформата Transparency-One използва модел за каскадно картографиране, който свързва един доставчик с друг, през всички нива на веригата на доставки. Това означава, че Danone може да го използва, за да анализира какво вече правят доставчиците и да идентифицира нови възможности за прилагане на регенеративни селскостопански практики в своите партньорски ферми.
Също така, турският търговец на дребно – Migros използва изкуствен интелект(AI), за да следи наличността на плодовете и зеленчуците на своите рафтове и да генерира сигнал за тяхното състояние, което означава, че храната може да се приоритизира и промотира, за да се продаде преди да се развали. По подобен начин германският лидер в технологиите за търговия на дребно – Bizerba ограничи пристрастието при вземането на решения какво да поръча и какво да направи с препълнените рафтове. Bizerba комбинира иновативната си технология за измерване със стелажните системи в магазините за търговия на дребно, което доведе до рафтове и пекарни на самообслужване, които са способни да следят и проверяват своята наличност, а фурните автоматично да пекат брецели, когато се изчерпат. С помощта на интернет на вещите (IOT), компанията разчита на динамичното ценообразуване. По този начин цените на продуктите от препълните рафтове могат да се намалят в реално време, което ги прави по-привлекателни за купувачите и разбира се, намаля разхищението на храни.
В крайна сметка избягването на разхищението на храни започва с избора на потребителя. Всеки сам взема своето индивидуално решение, което може да се окаже важна част от съвместните усилия на организации, търговци и лица за намаляване на натиска върху околната среда.