Тук ще разберете какви разходи е нужно да си предвидите преди да започнете да си търсите имот за покупка, както и ако продавате такъв.
- Ако сте купувач:
Първите разходи, които ще имате са доста незначителен на фона на останалите, но все пак е редно да ги споменем:
- между 150 и 200 лв за оценка на имота. Това е само в случай, че участва банка кредитор и покупката ни е чрез ипотечен кредит.
- 10 – 30 лв. за Удостоверение за Тежести. Много купувачи си мислят, че този документ е задължение на продавача, но това не е така. Първо трябва да се знае, че това не е от задължителния набор документи за изповядване на сделката. Ако използвате ипотечен кредит, банката ще Ви задължи да го предоставите, като в него трябва да е описана историята на имота за 10 години назад. Ако използвате брокер, това със сигурност трябва да е включено в услугата.
Следващите разходи, които трябва да си предвидите са разходите по прехвърлянето на имота:
- 3% от стойността е местният данък (за София) по придобиването. Този данък може да варира в различните населени места. Обикновено е 5% или 3%
- Между 1% и 1.5% (средно) са нотариалните такси и таксите към АВ. Тук много зависи дали ще използваме и ипотечен кредит. В случай, че покупката ни е с ипотечен кредит то тези разходи са в горния диапазон. Тези такси зависят от стойността на имота и от конкретния нотариус, който сте избрали.
- Ако използвате агент на недвижими имоти е добре да си предвидите:
3% без ДДС, комисион. В някои случаи брокерите работят и без комисион, но това е за конкретни оферти. В повечето случаи ако ги наемете да търсят специално за Вас, то това ще Ви струва около 3% от стойността на имота, който ще изберете. С правилния брокер можете да спестите доста време и усилия, затова ако сте решили да използвате такъв е добре той да бъде препоръчан или добре проучен. - Ако използвате юрист разходите могат да варират според неговия хонорар. Тук цените започват от около 70 лв на час за консултация (за София) и в зависимост от сделката изготвянето на договорите и т.н. могат да достигнат 1000 лв. (това е максимумът в средностатистическите сделки в София, но винаги може да е повече или по-малко). В много голяма, част от случаите наемането на юрист за имотна сделка е безсмислено. Ако използвате брокер, юридическите консултации би трябвало да са Ви включени в цената на услугата. Също така ако купувате имот чрез ипотечен кредит, юридическият отдел на банката ще провери всичко.
2. Ако сте продавач:
- В случай, че използвате агент трябва да си предвидите 3%без ДДС от продажната цена (това е масовият процент в повечето случаи).
- Между 40 и 100 лв за документи. Цената зависи от това дали ще поръчате документите бързо или с нормални поръчки. Разбира се може да имате и допълнителни разходи в зависимост от естеството на сделката, понякога даже документите могат да достигнат и до 400-500 лв. Но в най-общия случай нещата изглеждат така:
- Кадастрална схема: 20 – 40 лв
- Данъчна оценка 10 – 34 лв.
- Семейно положение – 10 лв.