Предвид растящите цени на тока, хотелите ценообразуват трудно
Моника ИЛИЕВА
Ранните записвания за Лято ’22 са стартирали. Тенденцията, която прескочи настоящата 2021 г., дава добър сигнал за новия сезон към ангажираните в сектор „Туризъм“. Туроператори и хотелиери вече договарят записванията на туристи от Чехия, Полша, Русия, Украйна, Молдова и Германия – пазарите, които традиционно имат ранни такива.
Христина Славова, член на УС на БРТК и ПР, поясни за „Черноморски фар“, че в зависимост от ковид мерките ще се участва на по-големи изложения. Активността на такива борси със сигурност е имиджова и много положителна, но не е задължителна за успешен сезон. Категорична е, че пандемията научи партньорите в туризма да се свързват помежду си онлайн.

Наред с хубавите новини, има и не толкова добри индикации, по отношение на растящите цени на тока. Туристическият бизнес е сериозно притеснен от високите сметки за ел. енергия. Тенденция, която започна през тази година. „Рязкото повишение на цените на тока е отразено в завишени разходи и занижени нива на печалба. Тенденцията може да се окаже основна заплаха и дори да изпревари ковид кризата в сектора. В създалата се обстановка хотелите трудно могат да ценообразуват правилно, както и да договарят своите оферти с туроператори. Надяваме се новата власт да вземе отношение по проблема“, коментира Христина Славова, член на УС на БРТК и негов ПР.

Христина Славова, доктор по обществени комуникации, член на УС на БРТК и негов ПР
На прага на следващия сезон нека не забравяме изводите от лято ‘21, че една немалка част от туристите, посрещнати на юг, са пътували индивидуално. Такива са Полша и Румъния, чехите – организирано. „Туризмът се трансформира, макар и с бавни крачки, което не означава, че организираното пътуване вече не е предпочитано, но трябва да сме готови и за новите реалности“, обърна внимание Славова.
Трендът категорично отива към 2022 г., а все още голяма част от курортите, по отношение на инфраструктура, трудно поемат огромния поток от туристи, пътуващи със собствен транспорт. Наблюдава се липсата на достатъчно паркоместа и места на плажа. „Точно в този аспект общините трябва да мислят – инфраструктурно – как да подобрят това, защото тенденцията ще продължи и в новия сезон и вероятно ще преобладава индивидуалният туризъм“, акцентира най-младият член на бургаската организация.
Нека припомним и че това лято бе по-добро от предходното, но нивата от 2019 остават непостижими, когато COVID -19 още не съществуваше. В това се обединяват категорично от бранша. „През 2021 г. туристическият поток се е съсредоточил изцяло в периода от 45 дни, от средата на юли и през целия август. Крилата на сезона останаха трудно запълняеми, което е проблем и тенденция. За България слабите ограничителни мерки спрямо пандемията доведоха до ръст на определени пазари. Съживи се и чартърният туризъм, организираният, при все че голяма част от туристите са индивидуални. Легловата база бе почти заета, но в сочения период. Върнаха се пазари като Словакия, Унгария, Дания, Холандия. Естествено българите, които бележат още по-голям ръст от 2020 година. Тъй като бяха затруднени в пътуването си в чужбина до Гърция и Турция, които са ни основните конкуренти по отношение на летния сезон“, допълни Христина Славова. Румънците традиционно посещават Северното Черноморие, но през това лято са преминали „границата“, летували са и на Южното.
Лято 2021 бе много положително за Бургас. Градските хотели постигнаха значителен ръст, част от тях дори се доближиха до нивата си от 2019, годината преди пандемията. „Отзвукът“ след една отлична маркетингова стратегия на Община Бургас – тематични уикенди.


Отминалият летен сезон припомни дефицитът на кадри в туризма. На прага на новия не бива да се забравя, че голяма част от персонала се преориентира в други сектори. Да се върнат към сектор „Туризъм“ е трудно, дори невъзможно. На свой ред това ще доведе до проблема с предоставянето на качествени туристически услуги.
Христина Славова е доктор по обществени комуникации. Член на УС на Бургаска регионална туристическа камара (БРТК) и негов ПР. Дълги години работи в сферата на туризма, малък семеен бизнес, занимаващ се с туроператорска дейност. Славова е научен работник, изследовател в областта на маркетинговите комуникации, най-вече в туризма и в рекламата. Експерт в бранша.