Пазарът в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) ще бъде много привлекателен за дискаунт веригите, тъй като купувачите в региона предпочитат подхода „съотношение между цена и качество“, който тези търговци предлага, пише консултантската компания Colliers в свой доклад.
„Въпреки продължаващата пандемия се наблюдава ръст на БВП. Комбинацията от ръста на инфлацията и проблемите, свързани с глобалната верига на доставки, които увеличават разходите за продукти и ресурси, допринасят за предизвикателствата, пред които са изправени производителите, търговците и в крайна сметка това се прехвърля върху потребителите“, коментира Кевин Търпин, регионален директор на отдел „Проучвания“ за ЦИЕ в Colliers,
„Тъй като дългосрочните последици от пандемията все още не са известни, значението на по-малките формати търговски центрове и търговски паркове се засили. Тази тенденция се потвърждава и от многото проекти в процес на изграждане или в напреднал етап на планиране“, добавя той.
Международни и местни предприемачи продължават да проявяват интерес към търговски паркове в региона. В този пазарен сегмент някои от големите инвеститори са Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate и Fidurock. Етапът на развитие на този пазарен сегмент е различен в различните страни от ЦИЕ, но сегментът на търговските паркове показва голям потенциал за развитие, счита Colliers.
Дискаунтърите както на хранителни, така и на нехранителни стоки, често играят ключова роля в търговските паркове. По-малките търговски паркове са ориентирани към купувачите, които ги посещават редовно, поради което дикаунтърите на хранителни и нехранителни стоки обикновено са водещите наематели в повечето от тези проекти.
Тази тенденция се отнася както за търговските паркове в големите градове, така и за тези в по-малките градове. Тя е резултат от променящото се потребителско поведение на жителите на ЦИЕ. Наблюдава се и нарастващ интерес към разполагането на такъв тип магазини в рамките на традиционните търговски центрове, пише консултантската компания.В 16-те страни от ЦИЕ има над 30 дискаунт вериги за хранителни стоки, а разграничението между дискаунтъри за хранителни стоки и супермаркетите става все по-неясно. „След първоначалната концепция за „твърда“ отстъпка избрани дискаунт вериги за хранителни стоки започнаха да променят предлагането си, за да се конкурират с традиционните супермаркети. В същото време определени супермаркети се фокусират върху маркетинг кампанията „най-ниска цена“ и също така въвеждат продукти със собствена марка. От гледна точка на асортимента на предлагане и начина на представяне на продуктите в магазините, разликата между дискаунтърите и супермаркетите изчезва през годините“, отбелязва Colliers.
Лидерите в ЦИЕ
Водеща търговска верига по брой магазини в Централна и Източна Европа е Biedronka, собственост на португалеца Херонимо Мартинс, с над 3100 магазина в Полша. На второ място е Lidl, собственост на германската Schwarz Group, с над 2000 магазина. Най-голямата дискаунт верига за хранителни стоки в Украйна, ATB, заема трето място.
Освен Lidl и Kaufland, други активни в региона германски вериги са Aldi, представена в Полша като Aldi Nord и в Унгария като Aldi Süd, и Penny, представена в Чехия, Унгария и Румъния. От началото на 2020 г. до края на първото полугодие на 2021 г. в ЦИЕ са открити над 1350 дискаунт магазина за хранителни стоки. „Това потвърждава, че регионът все още е на пътя на развитието и е в състояние да поеме много нови обекти“, счита Colliers.
В региона на ЦИЕ има и над 45 дискаунт вериги за нехранителни стоки. Най-голямата по брой магазини е Pepco, следвана от KiK, Avrora и Ostrov Chistoty. С почти 2500 магазина Pepco присъства в 11 държави. Pepco Group е собственик и на марката Dealz с около 100 магазина в Полша.
Втората по големина верига в Централна и Източна Европа KiK има почти 1000 магазина в осем държави. Тев допълнение с холандската марка Action и германската марка TEDi решиха да навлязат на пазарите в ЦИЕ чрез откриване на магазини в търговски паркове. По време на бързия си растеж обаче тези вериги търсят възможности и в традиционните търговски центрове.
„Българският пазар не беше чувал много за типичните дискаунтъри на нехранителните стоки до 2018 г. През последните години някои оператори като Pepco, KiK, Sinsay навлязоха в България и в момента са сред най-бързо разширяващите се вериги. Заедно с други активни играчи в същия сегмент можем да кажем, че дискаунтърите са основен фактор за голямото развитие на търговските паркове в цялата страна през последните години“, коментира Димитринка Раковска, мениджър „Търговски площи“ в ЦИЕ.
„Делът на дискаунтърите за нехранителни стоки в микса от наематели на новите търговски паркове е повече от 25% и продължава да нараства. Не е изненадващо, че дискаунтърите също са едни от малкото, които се възползват от ефекта на пандемията от Covid-19. Клиентите със свит бюджет с удоволствие приветстват бързото развитие на този тип търговски вериги“, допълва тя.
Тенденция за „умно пазаруване“
За дискаунтърите все още съществува голям потенциал, тъй като значителна част от потребителите в ЦИЕ често купуват стоки в различни магазини в зависимост от това кой от тях предлага най-изгодни условия, пише Colliers. Тази тенденция на „умно пазаруване“ е предпочитана от дискаунтърите.
Освен това изглежда този тип магазини сякаш пострадаха по-малко в сравнение с традиционните търговци. Често разположени в по-малки обекти, с открит паркинг и индивидуални входове, дискаунтърите са изпитали по-малко сътресения, предизвикани от различните разпоредби или опасенията на клиентите по време на пандемията.
Към 2021 г. традиционните търговски центрове в 16-те страни от ЦИЕ надхвърлят 1200 проекта с обща площ от 28,5 млн. кв. м. Търговските паркове представляват около 1350 проекта, или 9 млн. кв. м.