Моят телефон е моят портфейл

Цифровите методи на плащане се превърнаха в удобство, към което се пристрастихме изключително бързо. Независимо дали чрез карта, мобилен телефон, смартчасовник или цифров трансфер, разплащанията вече се случват за секунди.  В годините на пандемия все повече хора свикнаха да плащат дори малки суми в магазините със своите карти или смартфони, което им спестява не само време, но и докосването до пари и всякакви повърхности, което прави пазаруването им по-спокойно и безрисково. В проучване, поръчано от EURO Kartensysteme, една четвърт от потребителите на смартфони в Германия заявяват, че редовно плащат чрез дигиталните си портфейли в мобилните си телефони. Дори в Германия само са можели да мечтаят за подобен дял година по-рано. Поглеждайки в бъдещето година по-късно, ще видим още по-забележителен растеж.

А как изглежда ситуацията по-конкретно в България? Очевидно причинената от коронавируса криза даде неочакван тласък на безконтактните плащания и в страната ни. След като в продължение на десетилетия българите бяха известни като нация на плащащите в брой, мобилните начини на плащане се утвърждават бавно и тук и популярността на Google Pay и Apple Pay нарасна силно през 2020 г. Предстои да проследим дали тенденцията ще продължи и през следващите години.

Разбира се, новата реалност се отрази и на банките у нас, които обърнаха още по-голямо внимание на дигиталните си продукти. Като лидер на пазара Пощенска банка предложи една от най-сериозните иновации през 2021 година – дигиталният портфейл ONE wallet, модерно решение за управление на личните финанси, което надгражда богатото портфолио от дигитални решения на банката. ONE wallet е адекватният отговор на реалността, която изисква от нас да бъдем все по-бързи и гъвкави, особено когато говорим за организиране на нашите ежедневни плащания. Лесно е, защото портфейлът наистина се премества в смартфона, таблета или умния часовник.

Разнообразните възможности на ONE wallet осигуряват бързина, удобство, защита и свобода за безконтактни NFC разплащания във всички търговски обекти в страната и чужбина, в които е наличен ПОС терминал. Освен това потребителите могат да прехвърлят незабавно и безплатно средства по сметка на свои роднини или приятели също използващи приложението. Най-активните клиенти получават още възможността за разплащане без дори да използват телефона си – с помощта на своя Apple Watch, Garmin или FitBit смартчасовник, поддържащ някоя от следните услуги: ApplePay, Garmin Pay или FitBit Pay.

 

Приложението се сваля с QR кода от визията или от интернет магазините на различните операционни системи. За регистрацията клиентите трябва да използват данните за вход в интернет банкирането e-Postbank или да бъдат въведени данните на някоя от банковите им карти, издадени от Пощенска банка. Разбира се, в ONE wallet могат „да влязат“ всички физически пластики на потребителя, като след регистрация всички сметки и карти се визуализират автоматично в приложението и потребителят сам избира коя да бъде основната карта, с която да се разплаща, и коя да бъде тази, която да я захранва. Така по всяко време може да управлява ползването им по различните канали, да пренасочва или временно блокира дадена  – само с няколко клика. Като бонус получава и безплатна виртуална карта, която дава допълнително ниво на защита и сигурност при пазаруване онлайн.

Допълнително удобство е, че ONE wallet предоставя детайлна информация с хронологията на извършените трансакции, която служи за лесна реорганизация и изграждане на нови спестовни навици.

Дигиталните портфейли са модерното решение, което отговаря на нуждите на съвременния човек, а смартфонът се превръща в незаменим помощник и най-добрия организатор на нашето всекидневие. Умните часовници също стават все по-предпочитан инструмент за безконтактни плащания, тъй като осигуряват още по-голямо удобство за своите притежатели, които вече не е нужно да вадят дори и смартфона си – достатъчно е просто да задържат за малко часовника до терминала.

Има и много производители на фитнес часовници, които предлагат на клиентите си възможност за мобилно плащане. Garmin например си сътрудничи с германските Commerzbank и Netbank, както и с доставчика на платежни услуги Vimpay за своя Garmin Pay за обработка на плащания. Fitbit Pay, който се предлага на някои от часовниците на производителя, може да се използва и с Vimpay, но и с Klarna, Curve и Revolut. От 2020 г. Smart също участва на пазара за интелигентни часовници с функция за плащане в Германия. За момента има сътрудничество с Commerzbank и Vimpay.

И така – световната промяна към безкасовото общество създаде огромно пространство за мобилните портфейли. През последните няколко години те станаха много популярни сред потребителите особено в развитите страни. И също така осигуриха достъп до електронни трансакции за стотици милиони хора на пазарите с недостатъчно добре развито банкиране.

И когато хората започнаха да се съмняват в безопасността на използването на банкнотите на фона на пандемията на COVID-19, целият сектор стана свидетел на безпрецедентен растеж. Проучване на Statista показа, че стойността на трансакциите в сегмента за мобилните POS плащания се е увеличила със 67% през миналата година, като е нараснала от 1,19 трлн. долара до над 2 трлн. долара.

За 2021 г. се очаква целият пазар да нарасне с още 24% и да достигне стойност от близо 2,5 трилиона долара. Освен това статистиките показват, че плащанията чрез мобилни портфейли се очаква да продължат да се увеличават средно с 20% на годишна база през следващите години и да достигнат обем от 3,51 трилиона долара до 2023 г.

Въпреки че пазарът на мобилни портфейли в международен план е доминиран от азиатските страни, начело с Китай като световен лидер, други региони се очаква да станат свидетели на много по-голям растеж. До 2023 г. пазарът на азиатските мобилни портфейли ще нарасне с 29% и ще достигне стойност от 1,91 трилиона долара спрямо 1,47 трилиона долара тази година.

 

Като втори по големина регион Северна Америка се очаква да отчете 50-процентен ръст през този период, като стойността на трансакцията ще скочи от 503,2 млрд. долара през 2021 г. до 758,6 млрд. долара през 2023 г.

Въпреки това Европа, с Обединеното кралство като водещ пазар, ще преживее още по-впечатляващ ръст на пазара. Статистиката показва, че мобилните плащания в европейските страни се очаква да нараснат с 67% до 590,4 млрд. долара през 2023 г. в сравнение с 352,9 млрд. долара през 2021 г.

Проучване на Statista показва, че броят на хората, използващи мобилни портфейли за извършване на плащания, също се е увеличил след началото на пандемията и се очаква да продължи да расте силно през следващите години.

През 2021 г. се очаква броят на потребителите в сегмента на мобилни POS плащания да достигне 1,48 милиарда, с дял на проникване от 19,7% на световно ниво. Почти две трети от потребителите на мобилни портфейли, или 1,1 милиарда, са от азиатски страни. Следват Европа и Северна Америка със съответно 135,5 милиарда и 80,1 милиарда потребители.

Статистиката показва, че броят на потребителите ще скочи до над 1,7 милиарда през следващите две години, като процентът на проникване ще се увеличи до 22,3%. Отново се очаква повечето от тях да са от азиатски страни, или около 1,24 милиарда, с впечатляващ процент на проникване от 27,6%.

Очаква се пазарите в Европа и Северна Америка да достигнат съответно 161 млн. и 98,7 млн. потребители до 2023 г.

 

 

 

По статията работи: Екип на Investor.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *