Изпращаме 2021 година – още една година, белязана от дълбоките промени в икономиката, политиката и обществото вследствие на пандемията от коронавирус. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2021„.
Българският туризъм изпраща една по-добра и по-успешна година. Въпреки натиска на пандемията туристическият сектор се възстановява с неочаквано бързи темпове. След първоначалния COVID шок миналата година 2021 г. разхлаби хватката на пандемията върху туризма и отново отприщи пътуванията – както за българи, така и за чужденци към нашата страна.
Очаквано пътуванията бяха съсредоточени в активния летен сезон, който някои участници в бранша определят като успешен, а други точно обратното. В самия си край годината приключи с доста оптимистични данни за зимния сезон, което дава основания да се каже, че 2021-ва е неочаквано добра година за туристическия сектор въпреки изцяло новите правила за достъп до редица обекти и мероприятия само срещу зелен сертификат.
Изненадващ растеж
Изминалата година показа, че туризмът в България се възстановява от пандемията с неочаквано бързи темпове, особено що се отнася до приходите на хотелите и реализираните нощувки. За разлика от миналата година, когато постъпленията от нощувки се сринаха до критично ниски за хотелиерите нива, през тази – съществено ускориха ръста си.
Годината започна слабо за хотелиерския бизнес, въпреки че посещенията бяха разрешени при определени условия и привлякоха българи и чужденци в началото на ски сезона. Като цяло общата картина в началото на годината остана незадоволителна за бранша. Първият месец от годината записа сериозно свиване на всички показатели за местата за настаняване – брой нощувки, пренощували лица и приходи.
Впоследствие ски сезонът съживи хотелиерския бизнес, а годишните спадове започнаха да намаляват. Почти към края на годината (в края на октомври, от когато са и последните данни на Националния статистически институт) бизнесът на хотелиерите в България успява да задържи задоволителни параметри – въпреки че нощувките намаляват, приходите от тях растат.
В края на летния сезон данните на статистиката показаха, че хотелският бизнес се измъква от хватката на пандемията и се връща към дългогодишната си тенденция на растеж на фона на възстановяването от последиците от COVID.
Първите позитивни сигнали за хотелиерите в страната се появиха още през май със старта на летния туристически сезон и отпадането на доста от ограничителните мерки, които бяха блокирали пътуванията и почивките за цяла година. Летните месеци могат да се определят като успешни за българските хотелиери, ако се съди по реализираните приходи.
В условията на продължаваща епидемична обстановка хотелиерите продължиха да прилагат познатите механизми за привличане на посетители – алтернативен период за използване на направените резервации, намаление на цени за услуги и нощувки.
В пиковия за сектора у нас туристически месец август приходите от нощувки почти доближиха предпандемичните нива. През осмия месец от годината тези постъпления нараснаха с цели 80% в сравнение с август 2020 г.
Също така прави впечатление, че въпреки опасенията от масови фалити на хотели, на практика данните показват друго – в сравнение с октомври 2020 г. общият брой на местата за настаняване намалява едва с 0,4%, докато броят на леглата в тях се увеличава – с над 5 на сто.
За втора поредна година обаче българските туристи са тези, които компенсират свитите приходи на хотелиерите.
Летен сезон 2021 – оптимистичен рестарт
Летният сезон в България е значително по-добър от този през миналата година – българските туристи са с 50% повече, а ръстът при чуждестранните туристи е над два пъти. Вътрешният туризъм е напълно възстановен. Това заключи Министерството на туризма, обобщавайки резултатите за летния сезон.
Оказа се, че летен сезон 2021 е преминал значително по-благоприятно спрямо първоначалните очаквания, като броят на туристите в места за настаняване е близо 3,7 милиона по данни от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) за периода май-август 2021 г. От тях над 2,3 млн. са били българи, а чуждестранните туристи са били близо 1,4 милиона.
Постигнатите резултати са несъпоставимо по-високи спрямо летен сезон 2020 г. – за периода от май до 22 август 2021 г. общият брой туристи нараства с около 1,6 млн., или с над 70%, спрямо същия период на 2020 г. Ръстът на българските туристи е с над 50%. Чуждестранните туристи се увеличават над два пъти.
Вътрешният туризъм – напълно възстановен
В трудната за туристическия бизнес 2021 г. започна процесът на възстановяване на туристическия поток. За периода от началото на годината до началото на декември включително, общият брой на туристите в местата за настаняване в България е близо 6 милиона по данни от ЕСТИ. За сравнение, през цялата 2020 г. туристите в местата за настаняване бяха над 4,5 милиона.
Туристическата 2021 година записва още един позитив – вътрешния туризъм се възстанови напълно от пандемията. Само за летния период броят на българските туристи е над 2,3 милиона, което е ръст с над 50%.
Ръст на туристическите посещения е налице и за периода от средата на септември до началото на декември на годишна база.
По данни на ЕСТИ общият брой на туристите в местата за настаняване е близо 850 хиляди, което е с 10% повече от туристите за същия период на миналата година. Сериозен е ръстът на чуждестранните туристи, посетили България през есента – над 215 хиляди, което е с над 40% повече от есента на миналата година.
Изминалата година сложи началото на процеса по възстановяване на входящия туристопоток – както в Европа, така и в България. Неочаквано добри са и данните за чуждите туристи у нас в рамките на лятото. Само през летните месеци туристопотокът от Румъния беше напълно възстановен – румънските туристи преоткриха Южното Черноморие, както и възможностите за културен туризъм, които страната ни предлага.
Чешките туристи завръщат интереса си към Черноморието, както и полските. Възстановяването на туристопотока от Украйна също протече с много бързи темпове.
Нови тенденции или нова реалност
Пандемията оказа асиметрично въздействие върху туризма – градските дестинации пострадаха повече поради строгите ограничения за тази част от сектора, свързана с организирането на конференции, изложби и културни дейности, което лиши градовете от голяма част от приходите от туризъм. В същото време селските и планински райони, както и курортите, бяха предпочитани поради нарастващото търсене на по-безопасен и индивидуален туризъм.
Продължава сериозният спад в корпоративните пътувания и бизнес туризма, което е вероятно да остане постоянна тенденция.
По статията работиха: автор Евгения Маринова, редактор Елена Илиева