Изложба на Иван Газдов – китайски туш, колаж и бронзови релефи, показва столичната галерия „Арте“ (ул. „Бузлуджа“ 31, до 18 януари) в своята експозиция „Ивановден в „Арте“, научи ДУМА от Гергана Борисова. Присъствено откриване не се предвижда, но предстои онлайн откриване-разговор с проф. Георги Каприев. Записът ще бъде публикуван във фейсбук страницата, ютюб канала и сайта на галерията.
„Когато диагностицирах Иван Газдов като адвокат на творението, не чаках да получа така пряко потвърждение. Газдов представя цикъл пейзажи. За мнозина изненада, за мен – не. Защото познавам „анотираните рисунки“ от „Графичествен“ и съм внимавал в кавъркласик графикатурите.
Радикално новото е, че пейзажът застава на авансцена. И свидетелства за перманентния Газдов възторг от природата. Специфичен възторг. Усетът за фрагилността на досяганото и деликатността на посягането са в непротиворечив синхрон с базисното схващане на Газдов за „натура“.
Той е алергичен към визуалното възпроизвеждане на природата. В предметно даденото има много страничен „шум“. Газдов рисува своите умни представи за природните феномени и така изобразява тяхната битийна форма. „Натурата“ става „култура“: става съществена знакова система. Защото са знаци за форми обаче, те отвеждат към смислите, които не могат да бъдат срещнати в никоя конкретна ситуация.
От гледна точка на художествената форма, умението си да заявява знака Газдов дължи на своето системно самовъзпитаване в майсторските нива на абстрактната изобразителност. Последното, което прави обаче, е да следва някакви предзададени образци, включително зададените от самия него.
Ефирните визии, постигнати в деликатната работа с китайски туш, влизат в контрастен диалог с колажната техника. Комбинацията провокира един съвременен начин на възприемане, съществена роля за което играе монтажът. Постига се ефект, водещ отвъд съставните части: изразяването на ейдетичната структура чрез същинския й ритъм. Изявени са адекватните честоти и амплитуди на пространството и времето, с които вибрира всеки детайл. Случайността е изключена генерално.
Пак за първи път тук Газдов представя и свои пластики. Неговият принцип „Малкото е много, простото е сложно“ е демонстриран в тях с цялата си мощ. Женските портрети от четирите релефа влизат в хармоничен диалог с пейзажите. Така хармонично, както пейзажността не се нарушава от присъствието на живи същества, между които жаби, зайци и сови, кучета-риби, скали-гълъби или човешки фигури – на земята и в облаците. Никаква изненада. Погледнато трезво, пред нас са все негови проекции: автопортрети на самия него – на света Иван Газдов“, се казва в представянето на проф. Георги Каприев.