Износът на швейцарски часовници е отбелязал рекордна година на фона на процъфтяващото търсене в САЩ, задминавайки Китай и превръщайки се в най-големия пазар за индустрията за пръв път от над десетилетие, съобщава Bloomberg.
Доставките са се увеличили с 31% до 22,3 млрд. франка миналата година, обяви Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия в четвъртък. Индустрията се е възстановила от 22-процентовия спад през 2020 г. – понижение, което се равняваше с това от финансовата криза през 2009 г.
Индустрията може да срещне нови предизвикателства през 2022 г. на фона на новите ограничения срещу Covid-19 на ключови пазари, включително Хонконг и континентален Китай, където правителствата преследват т.нар. стратегии на нулев Covid. Търговската група заяви, че изразява „внимателен оптимизъм“ за доставките тази година, тъй като индустрията е изправена пред трудно сравнение.
Индустрията на луксозни стоки се възстановява от пандемията, подкрепена от потребителите, натрупали спестявания през блокадите, и онлайн продажбите. Силното търсене в САЩ компенсира по-бавните покупки в Европа, която пострада от липсата на богати туристи.
Износът към САЩ и Китай е нараснал с 55% и 24% съответно през 2021 г. Доставките за Хонконг са се увеличили с 26%.
Макар че стойността на износа е нараснала, броят на доставените часовници и часовникарски механизми все още е под нивата от 2019 г. преди пандемия. Около 15,7 млн. ръчни часовници са били изнесени през 2021 г. спрямо 20,6 млн. през 2019 г.
Това подчертава тенденция към нараснало търсене на луксозни часовници. Стойността на доставките на часовници с цени на едро между 500 и 3000 франка е намаляла с 4,5% спрямо 2019 г., а при часовниците над 3000 франка се е увеличила с 9,7%.
Swatch Group обяви във вторник, че печалбата ѝ за 2021 г. се е възстановила, а Richemont отбеляза най-бързия си ръст на продажбите през празничния сезон от поне десетилетие.