„Някъде“… в галерия „Лоранъ“

„Някъде“ е първата изложба на столичната галерия „Лоранъ“ (ул. „Оборище“ 16) за годината, която представя само пейзажи. Някъде е неопределено място, което вдъхновява авторите да го открият, съпреживеят, изобразят и обобщят в художествени образи с пластически средства.

Част от включените произведения са на Дечко Узунов, Борис Денев, Николай Абрашев, Александър Петров-Лавандулата, Иван Табаков, Христо Йончев-Крискарец, Давид Перец, Рафаел Михайлов, Иван Христов и др.

С няколко думи ще отбележим четири, силно отличаващи се по своя експресивен език творби, разказва Марияна Аврамова.

Особен и нетрадиционен за Борис Денев е есенен пейзаж от 30-те години на ХХ в. Силното напластяване с шпакла на живописна материя ни въвежда във въображаемо пространство, което по своя характер напомня цветен вихър. При внимателно вглеждане в петната откриваме малка пътечка, която се губи в каменисти чукари и пропасти. Сред тях различаваме пастир, който превежда кози през планинска пътека. Липсата на дълбочина и въздушно изсветляване на цвета сплесква плановете на картината в декоративно пространство, което ни препраща към  абстракцията.

Картината „Венеция“ на Дечко Узунов е от 1962 г. Творбата е интересна не само с композиционното си решение, но и с това, че буди интерес, когато е показана през 60-те години в обща художествена изложба. Тогава, с още няколко произведения приковават вниманието на публиката с модерния си художествен изказ и бележат раздялата с нормативната естетика и тематика.

За първи път в експозиция влиза творбата „Кафене“ на Николай Абрашев с разпознаваемия му стил от 30-те години. Авторът е вкарал есенния мотив в елегантна дизайнерска цветност и заедно с комбинацията на права и обратна перспектива създават непринудено и раздвижено пространство. Тези средства привнасят мекота и спокойствие в платното.

Обратното се получава в картината на друг живописец – Александър Петров-Лавандулата, който извежда светлината и изпепеляващото слънце в предния план, за да ги противопостави на тъмното небе в ориенталския си пейзаж от гр. Хива от 60-те години. Неправилните линии и тяхното криволичене към убежните точки допълват неспокойствието на маркираните азиатски обекти.

И отново няма да разкрием всичко в текста, за да оставим любопитството да ви доведе в галерията, за да видите подбраните двадесетина произведения, пише Аврамова.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *