Татра 603 – луксозната легенда от Чехословакия

От тази кола са слизали най-високопоставените лица на Чехословакия, защото Татра 603 е била олицетворение на съветския лукс.

Тя е едно от автомобилните бижута, които все пак имат сериозно серийно производство – била е на поточните линии в завода в Моравия от 1956 до 1974 г. Проектът за тази Татра е лансиран и одобрен лично от ръководството на СИВ, което иска големците да се возят в големи и комфортни седани.

И се обръща именно към чехословашката компания, защото тя има опит с правенето на коли от 1897 г.

А по времето на соц-а Татра произвеждат не само автомобили, но и трамваи, някои от които все още се движат безпроблемно по софийските улици. Татра 603 на свой ред е дело на екип, оглавяван от инженерите Франтишек Кардауш и Владимир Попелар, които са инструктирани да работят в пълна секретност.

Те решават новият автомобил да разполага с 3,5-литров, осемцилиндров двигател, монтиран в задната част.

Image

Image

Дължината на каросерията е впечатляваща – над 5 метра. Въпреки това колата е сравнително лека за времето си и тежи 1400 килограма, при положение, че някои съветски гиганти надхвърлят 2 тона. Корпусът е почти изцяло изработен от алуминий, което допринася за аеродинамиката. По същата причина задните гуми са частично скрити от каросерията.

Така през 1955 г. на бял свят се появява първата Татра 603, която поради съображения за конфиденциалност е тествана в тунели. През следващите две години се разработват още три версии с разлики в дизайна и функционалността.

Най-накрая се спират на варианта с емблематичните три фара отпред.

Първоначално те са били покрити със стъкло, но след това инженерите решават, че то е излишно. Тъй като двигателят е отзад, багажникът е разположен под предния капак, но зад задните седалки е разположен още един малък багажник. Резервната гума също се намира отпред, под багажника.

Под предната седалка е разположена бензинова печка за отопляване на купето. Причината за това интересно решение е, че двигателят на автомобила е с въздушно охлаждане и не може да затопли достатъчно. За сметка на това на предната седалка се събират не двама, а трима души.

Мощността на Татра 603 достига 105 конски сили, което също е доста добро постижение за времето си. Максималната скорост достига 170 км/ час. Друг нестандартен подход е приложен при спирачките – предните са дискови, а задните са барабанни. С напредване на годините моделът търпи промени в предната си част, например фаровете от три стават четири.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *