Заведения и магазини за дрехи за първи път с равно присъствие на бул. „Витоша“

За първи път обектите от категориите мода и заведения са изравнили присъствието си на бул. „Витоша“ в София с дял от по 28% през 2021 г., сочат данни на консултантската компания Colliers International.

Движението на наематели по най-известната търговска улица в София намалява до едва 1% в края на миналата година спрямо 8% в края на 2020 г. Свободните площи обаче леко са се увеличили и достигат 10%.

Като цяло движението на наематели на главните търговски улици в София е останало стабилно през втората половина на миналата година, както и за цялата година в рамките на 5%. Свободните площи обаче са намалели незначително за една година – от 11% на 9%.

За сметка на това усвоените площи в търговски центрове в София достигат почти 20 хил. кв. м през 2021 г., което е ръст с 30% на годишна база и е сигнал за възстановяване на търговските центрове в столицата от забавянето заради коронавируса, пише Colliers International.

Общият обем площи в търговски центрове в България се запазва на ниво от 796 хил. кв.м. В същото време предлагането на площи в търговски паркове в края на миналата година е достигнало 237 хил. кв. м, концентрирано в 25 проекта. Това е ръст с 24 на сто на годишна база.Дискаунтърът за нехранителни стоки Pepco отново е лидер по брой новооткрити магазини за последните шест месеца на 2021 г. с 22 обекта, следван от КiK с 11 магазина. Активни са и хранителните вериги в лицето на Billa (9 магазина), T Market (4), Lidl (2), Kaufland (1) и Фантастико (1), както и мебелите и стоки за дома – JYSK (5), IKEA (1) и дрогериите Lilly (5) и dm (4). Голяма част от новооткритите обекти се намират в търговски паркове, на което се дължи и експанзията им.

 

Средните нива на заетост в трите търговски парка в столицата са над 98%. През втората половина на 2021 г. наемите на първокласни локации в търговските центрове и по бул. „Витоша“ остават стабилни. Наемите в търговските паркове в София също остават без промяна на нива между 8 и 10 евро на кв. м.

Предлагането на модерни търговски площи в Пловдив през 2021 г. се запазва на нива от 87 500 кв.м. Около 4500 кв.м. са усвоените площи в трите търговски центъра в града за годината, докато през 2020 г. те са достигнали 7100 кв. м.

Най–много откривания са регистрирани в Plovdiv Plaza, сред които нови обекти на Cropp, House, Monni, Desizo Monni. За изминалата година свободните площи и движенията на наемателите по главните търговски улици регистрират стабилни нива от 3%.

В Пловдив има четири търговски парка и два на етап строеж. Нивата на свободните площи на годишна база нарастват от 1% до 5%. Наемните нива на първокласни локации в търговските центрове и на главни търговски улици се запазват на нива от 23 евро на кв.м. за търговски център и 21 евро на кв.м. за търговски улици.

През 2021 г. без промяна остава и предлагането на търговски площи в търговски центрове във Варна – 123 хил. кв.м. Обемът на усвоени площи е 4200 кв.м, което е два пъти по-малко от нивото през 2020 г.

Стабилни остават нивата на свободните площи на главните търговски улици във Варна на годишна база от 11%. При движението на наемателите се регистрира спад от 14% на 6%.

Нивото на заетост в двата търговски парка се задържа на около 90%. Наемните нива на първокласни локации в шопинг центрове и на главни търговски улици остават стабилни – съответно 22 евро на кв.м и 18 евро на кв.м.

Предлагането на модерни  търговски площи в Бургас бележи стабилни нива от 65 хил. кв.м. Усвоените площи в двата търговски центъра за 2021 г. са близки по стойност спрямо края на 2020 г. – почти 6000 кв.м.

Свободните площи по главните търговски улици регистрират незначителен спад от 2% и достигат нива от 12%. При движението на наематели има лек ръст до 9%.

Наемните нива на първокласни локации в шопинг центрове и на главни търговски улици са съответно 23 евро на кв.м. и 20 евро на кв.м.

Colliers очаква 2022 г. да мине под знака на развитието на търговските паркове в страната. В следващите една-две години са планирани за реализиране над 20 проекта. Компанията отбелязва, че е важно инвеститорите да прецизират избора си на локации за ризвитие и да направят анализ на потенциала им.

Тя очаква оператори от сектора на забавленията за свободното време да навлязат по-активно в сегмента на търговските паркове. Най-активни в експанзията си ще продължат да бъсат дискаунт вериги, дрогерии, спортни магазини, супермаркети и специализирани магазини за обзавеждане и стоки за дома, които търсят възможности за разрастване извън големите градове.

Според Colliers започналата трансформация в ритейл сектора ще продължи, големите биг бокс оператори ще продължават адаптирането на формата си към актуалните пазарни характеристики и потребителски нужди – все повече хибридни магазини от типа „click & collect” се очакват на главните търговски улици и в търговските центрове.

Електронната търговия също ще продължи да се развива, макар и с не толкова бързи темпове както през 2020 г., очаква консултантската компания.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Виктория Тошкова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *