Шумното и тихо индексиране на цените от операторите

Дните преди коледните празници на 2021 г. бяха засенчени в горещ спор между мобилните оператори, регулаторите и потребителите. Причината – обявената идея от компаниите да индексират цените на абонаментите от февруари 2022 г. с инфлацията не само за изминалата, но и за по-изминалата година. След близо два месеца на спорове, операторите решиха да коригират таксите само за 2021 г.

В центъра на бурята бяха два от телекомите – „А1 България“ и „Теленор“. „Виваком“ умишлено или не закъсня с решението си и то беше да индексира цените си само за една година. Така, най-големият по приходи оператор остава извън спора с регулаторите и властите.

Всичко това се оказа „шумната“ част от индексирането на цените за телеком услугите. С настъпването на февруари, може да проследим няколко процеса, които показаха и за „тихо“ такова поскъпване в сектора. Към него се прибави и най-големия ТВ доставчик „Булсатком“, а от своя страна „А1 България“, „Теленор“ (който се ребрандира на Yettel – бел. ред.) и „Виваком вдигнаха цените на своите мобилни планове. Направихме сравнение на новите тарифи със старите, като използвахме интернет платформата за архивиране на страници WayBack Machine на Internet Archive.

Корекция покрай инфлацията

Трите телекома решиха да индексират цените на своите настоящи абонати спрямо инфлацията за 2021 г. Някои го сториха това след челен сблъсък с Комисията за защита на потребителите (КЗП), докато други, просто решиха още в началото да заложат само на еднократното увеличение.

Крайният резултат е, че и трите основни оператори ще коригират своите абонаменти, като използват средногодишният Индекс на потребителски цени (ИПЦ) за 2021 г. Той беше публикуван от Националния статистически институт (НСИ) на 18-ти януари и е 3.3%. Това е темпът с, който операторите могат да коригират нагоре цените на вече активните абонаменти. Тъй като в договорите към тях има подобна клауза и компаниите решиха за първи път в историята да я ползват.

Тихомълком подобна корекция прави и „Булсатком“. Тя е обявена на 15 януари и обхваща всички абонати на безсрочни договори и такива на оптичен интернет. Повишението е с около 1 лев за всички. Стартовият пакет за доставка на платена телевизия става 9.99 лева, докато това на Премиум+ вече достига 20.99 лева. Което показва, че може би всеки оператор на телеком услуги ще прибегне до подобно действие, в чийто договор има заложена подобна клауза.

Скритите увеличения на цените

Индексирането на вече съществуващите абонаменти беше съпътствано със силен обществен и медиен интерес. За сметка на това, през същия период имаме корекция на плановете и тарифите за нови абонати. Поне при два от трите основни телекома.

„Теленор“ прави това, без да вдига много шум, при най-скъпите си предложения с неограничен интернет. „Тотал Макс“ поскъпва с 3 лева при най-ниската стъпка от 36.99 на 39.99 лева на месец, спрямо тарифите от октомври. Средният абонамент от 45.99 лева скача с 4 на 49.99 лева на месец. Най-скъпият остава непроменен. При стандартните „Тотал+“ има индексиране с по 1 лев в месечната такса при версията за 19.99 лева (до 20.99) и тази за 28.99 лева (до 29.99 лева).

Повече зад бонуса на „А1 България“

При „А1 България“ промените са пряка промяна на цените на някои планове и премахването на някои нива. При най-скъпия мобилен абонамент A1 One Unlimited имаме комбинация от тези компоненти. Планът за 45.99 лева на месец през декември поскъпва с 4 лева до 49.99 лева. За компенсация най-скъпия абонамент от 61.99 лева на месец става 59.99 лева.

Операторът обаче премахва най-ниското ниво от 35.99 лева на месец и реално, за да имате план с неограничен обем мобилен пренос на данни ще трябва да ползвате този от 39.99 лева на месец. Тези промени бяха замаскирани от „А1 България“, като прибавиха промоция от подарък от 500GB бонус, който можете да пренесете на друг номер в рамките на 5 месеца.

При интернет и телевизията трудно може да се определи за реално увеличение, поради факта, че бяха коледните промоции последните такива предложения. Тук, обаче отбелязваме, че „А1 България“ премахва две ценови предложения при фиксирания пакет (Нет+ТВ), които са налични през октомври. Едното е в средния ценови сегмент и включва 170 канала със 100Mbps връзка, а другото е елиминирането на предложението за 50Mbps. Последното реално премахва най-евтиния пакет. Те са заличени и в предложенията само за интернет и само за ТВ. За тяхна сметка е добавено ново в по-високия ценови клас с включени допълнителни дигитални услуги.

Коледни промоции и къде е „Виваком“

Възможно е част от промените и за двата оператора да са продиктувани от изтичането на коледни промоции. След изтеглянето на Telenor от България, телекомите върнаха някои практики с по-сложно изграждане на своите празнични оферти и на самите абонаменти като цяло. Което прави по-трудно, както проследяването на промените, така и сравнението на абонаментите между отделните компании.

Разлики има ако сравним новите с тези при пускането на неограничените планове на „А1 България“ и „Теленор“ през пролетта на 2021 г. Първата компания оставя най-скъпия с минимални промени и дори го поевтинява с два лева. Но тези след него поскъпват значително в рамките на близо година (снимката горе). При „Теленор“ единствената разлика е между април и ноември е при средния план „Тотал Макс“, който е с левче по-евтин през пролетта.

„Виваком“ е коригирала своите Unlimited планове, но само с един лев нагоре. Компанията запазва формата на тарифите като брой и параметри спрямо тези, които представи през април 2021 г. Кога е станала промяната е трудно да се каже, защото, операторът сменя страницата с плановете си през настоящата година. Във всички случаи и трите телекома индексират и новите си абонаменти, за да могат да отговарят на инфлационните процеси.