Влиянието на по-скъпите материали върху цените на автомобилите

Цените на суровите материали отбелязваха сериозен ръст още преди войната в Украйна, а след началото й процесът стана още по-изразен, силно притеснителен и за производители, и за крайни потребители. Защото ефектът от всичко това е покачващи се цени. Само миналата седмица Tesla на два пъти удвои цените на продуктите си. Впечатляващ изглежда скокът при Rivian – около $12 000. Но това е нишов модел, ще кажете вие (и ще имате право).

Затова да се върнем в Европа, във Франция, където през март цената на базовата Dacia Sandero скочи над психологически важната граница от 10 000 евро (10 590). Във Великобритания Sandero започва от 11 245 лири (от 9845 през ноември). У нас Sandero стартира от 20 990 лв. с ДДС.

Stellantis също качва цените, като в началото на март Карлос Тавареш заяви: „Ако не повишим цените, влизаме на червено.”

Още преди Русия да нахлуе в Украйна, цените на суровите материали като стомана, алуминий, пластмаса и други се катереха стремглаво нагоре. Проучване на KPMG между над 1000 топ мениджъри в автомобилната индустрия показа, че веригата на доставки буди „най-голяма тревога“, като половината от мениджърите са „много или екстремно притеснени“ за влиянието на цените върху бизнеса им.

Войната в Украйна и санкциите на Запада вдигат цените още повече. Русия е ключов доставчик на цяла палитра метали: паладий и платина – ценни метали, изключително важни за катализаторите – алуминий, мед и никел.

Подробно за ефекта на цените на материалите върху цените на автомобилите четете на новия автомобилен сайт CarMarket.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.