От 10 до 31 март ще се проведе „София Филм Фест“

Фестивалът, стратегическа инициатива в Календара на културните събития на Столична община, ще представи специална програма с филми на български жени – режисьориЕдни от най-успешните български творби, създадени след 1989 година, са дело на дами. 26-ият „София Филм Фест“ ще подчертае тяхната роля в изграждане на облика на съвременното българско кино със специална програма от 11 филма, дело на режисьорки, навлезли в киното през последните четири десетилетия. Сред тях са Адела Пеева (стартирала през 80-те години), Иглика Трифонова (през 90-те), Зорница София, Светла Цоцоркова и Надежда Косева (в първото десетилетие след 2000 г.), звездата на всички останали изгрява след 2010 г. – Кристина Грозева, Майя Виткова, Ралица Петрова, Елица Петкова, Мина Милева и Весела Казакова, Яна Титова.

Филмите ще бъдат представени от техните автори в Дома на киното в периода от 1 до 10 март.

Програмата няма претенция да включи всички успехи на жени в новото българско кино, част от които са дело на знакови фигури като Елдора Трайкова, Милена Андонова, Анна Петкова, Малина Петрова, по-младите Силвия Пешева, Кристина Николова, Рузие Хасанова и много други.
Това е само началото на представяне на класически и бъдещи произведения на жени в българското кино.

Иглика Трифонова, която ще получи Наградата на София и ще бъде председател на международното жури на 26-ия „София Филм Фест“, е една от най-активно работещите и успешни съвременни български режисьорки. Навлиза в киното с документални филми, но световно признание получава с игралните „Писмо до Америка“ (2000) и „Разследване“ (2006). „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син“ (2016) е творба, по която Иглика работи 10 години. Проектът стартира от международния копродукционен пазар София Мийтингс и печели наградата ScriptEast за най-добър сценарий от Централна и Източна Европа на Фестивала в Кан (2011).
Филмът е по действителен случай от Международния трибунал за войната в бивша Югославия и разказва за сръбски младеж, свързан с военните престъпления в Босна, който трябва да свидетелства в Хага срещу висш сръбски военен.

„Чия е тази песен?“ (2003) на майсторката – документалист Адела Пеева е една от най-успешните нейни творби в 50-годишната ѝ кариера на режисьор. Показан на над 60 фестивала, удостоен с много престижни награди, филмът е „комично-драматичен и трагичен разказ за търсенето на истината за една песен“ в почти всички балкански страни. Адела Пеева е единственият български режисьор с номинации за документален филм от Европейската филмова академия за „Чия е тази песен?“ и „Развод по албански“ (2008). Тя е и първата българска жена – режисьор, носител на Наградата на София на Столичната община и СФФ. През 2017 г. Адела Пеева създава сайта www.zeni-bg-kino.com, който фокусира вниманието върху работата и постиженията на жените в българското кино.

„Мила от Марс“ (2004) е космическият старт на Зорница София, представен на първото издание на пазара за копродукции София Мийтингс. Главната роля във филма се изпълнява от актрисата Весела Казакова, която през 2006 година е включена в специалната селекция на Берлинале Shooting Stars за изгряващи звезди. Градското сираче Мила, която наподобява „екстремна версия на Джоди Фостър в „Шофьор на такси” (според „Варайъти”), и светът на старците, получили колективна награда за „най-топла, оригинална и завладяваща актьорска игра” на фестивала в Сараево, се сблъскват във филм, награден за своята неконвенционалност и кинематографична оригиналност.

Светла Цоцоркова печели една от първите Награди „Джеймисън“ за български късометражен филм на „София Филм Фест“ с „Живот със София“ (2004). Дебютира през 2014 г. с „Жажда“, стартирал от Сан Себастиан. Вторият ѝ пълнометражен филм „Сестра“ (2019) има завидна фестивална съдба – световната му премиера е отново в Сан Себастиан, в програмата „Нови режисьори“, където е отличен с почетен диплом. „Филмът на Цоцоркова е за семейния живот и сестринството, за малките, уж невинни лъжи в едно семейство, и за начина, по който могат да бъдат преодолени противоречията между близки хора…“, пише „Варайъти”. Сценарият е на Светослав Овчаров и Светла Цоцоркова, които са и продуценти на филма, реализиран в копродукция с Доха – Катар. „Сестра“ започва пътя си като проект на София Мийтингс и е подкрепен от фестивалите в Арас (Франция), Солун (Гърция), Хонконг (Китай).

Надежда Косева се заявява пред света през 2005 с новелата „Ритуалът“, част от омнибуса „Поколение – изгубени и намерени“, открил Форума на младото кино в Берлин. Години по-късно и след успеха на „Омлет“ (почетен диплом за късометражен филм от Сънданс, 2008) тя реализира пълнометражния си дебют „Ирина“ (2018), удостоен с над 15 международни награди, в който блести с магнетичното си присъствие актрисата Мартина Апостолова.

Слава“ (2016) идва след „Урок“ (2014). Дали е така и в живота?! Режисьорският тандем Кристина Грозева и Петър Вълчанов не би имал същия заряд без яркото женско присъствие в него, белязано и с впечатляващи роли на актрисата Маргита Гошева. „Урок“, „Слава“ и „Бащата“ са представяни в различни издания на пазара за копродукции София Мийтингс
и имат престижни награди от цял свят, като последният получи „Кристален глобус“ в Карлови Вари. Историите им неотменно пленяват и зрителите със своите автентични емоционални сюжети, вдъхновени от действителни събития.
През 2014 г. „Виктория“ на Майя Виткова-Косев е първият български пълнометражен игрален филм с премиера нa нaй-знaчимия фecтивaл зa нeзaвиcимo ĸинo в cвeтa „Cъндaнc“. Следват нaд 70 мeждyнapoдни участия и много нaгpaди.
Пълнометражният дебют на Ралица Петрова „Безбог“ (2016) изненада със своя изключителен пробив – той бе удостоен със „Златен леопард“ за най-добър филм на фестивала в Локарно, и с призовете за най-добра актриса (Ирена Иванова), на Екуменическото жури и на критиците в Швейцария; в колекцията му има още над 20 награди от цял свят, сред които Голямата награда на журито на СФФ 2017.

Елица Петкова дебютира с филма „Жалейка“ (2016), който спечели признание от журито в конкурса „Генерация 14+“ на Берлинале и бе победителят в Международния конкурс на 20-ия СФФ. Първоначално Петкова се фокусира върху документалното кино. През 2015 г. нейният късометражен „Абсент“ е включен в програмата на Cinéfondation в Кан.

Режисьорският дебют на актрисата Яна Титова „Доза щастие“ (2019) е  създаден по истинската история в автобиографичния
роман на журналистката Весела Тотева „Падение и Спасение: Изповедта на една хероинова наркоманка“. „Доза щастие“ се превърна в един от най-гледаните български филми за последните няколко години.

„Жените наистина плачат“ (2021) е вторият пълнометражен игрален филм на режисьорското дуо Мина Милева и Весела Казакова след „Котка в стената“ (2019, с премиера в Локарно) и няколко успешни документални филма. Представен пред селекционери на София Мийтингс, филмът стартира от основната програма в Кан, участвайки в „Особен поглед“. Следват Карлови Вари, Сараево, бляскава премиера в София и още десетки фестивали и признания.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *