Кои са бъдещите горещи логистични точки в Европа?

Локацията, достъпът до транспортни връзки и мултимодалността са ключовите фактори за логистичните оператори, тъй като скоростта и надеждността на доставките придобиват все по-голямо значение, пише консултантската компания Knight Frank.

Липсата на конвенционални инструменти за подкрепа на икономическия растеж и стремежът към декарбонизация насърчават мащабни инфраструктурни проекти в Европа. Това ще създаде възможности за инвеститорите и предприемачите в логистичния сектор, тъй като има необходимост от нови мултимодални складови площи, достъпни с различни транспортни средства, около съществуващи или нововъзнищващи инфраструктурни хъбове.

Инвестиции в инфраструктура

Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) изисква инвестиция от 550 млн. евро за периода 2021-2030 г., сочат данни на Европейската комисия. След като заработи в пълен мащаб, мрежата може да донесе допълнителен ръст на брутния вътрешен продукт от 1,6% до 2030 г. и да намали въглеродните емисии с 12,5 млн. тона през 2030 г., сочат данни на компанията M-Five.

Италия ще получи най-голям дял от общото финансиране за TEN-T между 2021 и 2030 г., следвана от Франция и Германия, а Полша и Испания също ще имат значителни средства.

Най-установеният логистичен коридор в Европа е т. нар. „Син банан“ (Blue Banana), който преминава през коридора Рейн-Алпите и включва големи икономически центрове като област Рандстад в Нидерландия и германските райони Рейн-Рур и Рейн-Некар. Тези добре свързани локации предлагат възможности в или около големи градски центрове с висока гъстота на населението, където конкуренцията за земя е най-силна, а предлагането на индустриални и логистични имоти е най-ограничено.

Възможности за инвестиции

Други възможности за инвестиции в логистични площи има около ключови градове в Южна и Източна Европа като Милано, Барселона и Валенсия, които формират т. нар. логистичен коридор „Златен банан“ (Golden Banana), както и Мадрид и Варшава, тъй като те наваксват изоставането си от гледна точка на ръст на електронната търговия и се възползват от инвестициите в инфраструктура.

Нововъзникващи логистични хъбове на локации като Ирландия, Дания и Финландия са все по-интересни за инвеститорите, тъй като търсенето от наематели на тези пазари нараства, подкрепено от търговски споразумения, разширяване на инфраструктурата, тенденциите за скъсяване на веригите за доставка и наличностите от земя за строителството на индустриални имоти.

Железопътен и воден транспорт

Макар че шосейният транспорт е най-лесният начин за доставки от последна миля, тъй като може да достигне почти до всички крайни потребители, той има и основен принос за въглеродните емисии, а повечето логистични оператори и компании се ангажират да станат въглероднонеутрални.

Инвеститорите все повече разглеждат складове, които подкрепят по-устойчиви видове транспорт. Морският транспорт вероятно ще остане доминиращ при превозите на товари в Европа, тъй като предлага висок капацитет и достъп до международни пазари на ниска цена.

Според прогнозите железопътният транспорт ще бъде най-бързо растящият начин за превоз на товари в Европа между 2020 и 2030 г., сочат данни на ОИСР. Той е стимулиран от политиките за декарбонизация, тъй като влаковете произвеждат три пъти по-малко емисии от шосейния транспорт. Стратегията на ЕК за устойчива и умна мобилност цели удвояване на жп превоза на товари до 2050 г.

Като част от инвестиционната програма за TEN-T се развиват редица трансгранични жп проекти, включително подводният тунел Фемарнбелт, свързващ Дания и Германия, Железопътна Балтика, свързващ Финландия и балтийските страни с Полша, и тунелът Бренер от Австрия до Италия, който ще увеличи капацитета за превоз на товари.

Тунелът Фемарнбелт, например, ще помогне за интегрирането на периферни скандинавски локации с Централна Европа и се очаква да създаде нови логистични възможности за по-дългосрочни инвеститори в Хамбург и Шлезвиг-Холщайн в Германия, Копенхаген и Южна Швеция, засилвайки логистичния коридор „Златен банан“.

По-нисковъглеродни алтернативи

В Нидерландия мултимодални логистични инсталации с морски и жп връзки, които се намират в логистични хъбове като Амстердам, Скипхол, Ротердам, Утрехт, Айндховен, Тилбург, Венло, са добре свързани с международни разпределителни мрежи и предоставят възможности за инвеститорите в логистични имоти, които търсят по-нисковъглеродни алтернативи.

През 2020 г. почти половината от товарните кораби в ЕС са били регистрирани в Нидерландия, сочат данни на Евростат.

Директно корабоплаване

Нов директен плавателен маршрут между Дъблин и Амстердам беше пуснат в края на януари миналата година и разширен през май заради растящото търсене, за да се избегнат митническите проверки след Brexit. Това също ще помогне за интегрирането на Ирландия в мрежата TEN-T.

Маршрутът предоставя достъп до железопътната, шосейна и водна мрежа на Амстердам, като връзките с последната играят стратегическа роля за превоза на товари между Ротердам и Амстердам и Германия, както и между тях и Белгия.

По статията работи: Божидарка Чобалигова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *