Европейската мрежа на „автентичните градове“ прави платформа за обмен на идеи

Европейската мрежа на „автентичните“ градове ще създаде солидна платформа за обмен на идеи и диалог между различните заинтересовани страни и ще привлече нови участници. За това се договориха в Солун шестте града в ЕС, част от  мрежата на автентичните градове Authenticities, ангажирани с борбата срещу фалшифицирането и насърчаването на бизнес практики за защита на местната икономика сред гражданите и посетителите.

Досега в мрежата са Миконос и Солун (Гърция), София и Пловдив (България), Банска Бистрица (Словакия) и Мадрид (Испания).

Това бе първата среща на всички „автентични“ градове от създаването на европейската мрежа през 2020 г., съобщиха от Authenticities. Представители на националните служби за интелектуална собственост и заинтересованите страни от участващите държави от ЕС, както и от градовете членки, взеха участие в дискусиите и потвърдиха ангажимента си към мрежата за удостоверяване на автентичността и подпомагането на нейното разрастване, увериха от организацията.

„По време на срещата отбелязахме сертифицирането на шестте автентични града и споделихме информация за техния опит. Надяваме се, че това ще спомогне за изграждането на чувство за общност между тях, в която да се споделят най-добри практики и създават нови полезни взаимодействия. Фалшифицирането и пиратството са заплаха за нашата икономика и излагат гражданите на нискокачествени и опасни стоки“, коментира изпълнителният директор на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) Кристиан Аршамбо.

По думите му при ефективно сътрудничество могат да се анализират проблеми и да се намерят възможни решения. Той е убеден, че с автентичните градове ще се положат основите на този процес на местно равнище.

Предимството да си „автентичен“ град

Близо един от всеки десет европейци (9%) заявяват, че са били подведени да закупят фалшификат. В държави като България този брой е дори по-висок (19%), показва проучване на Authenticities. Градовете в ЕС, част от мрежата на автентичните градове, участват заедно в борбата с фалшификатите (дрехи, парфюми, чанти, играчки и други) чрез кампании за повишаване на осведомеността, насочени към широката общественост, и обучение на местните правоприлагащи органи.

С тези действия мрежата прави сертифицираните автентични градове по-здравословни, по-богати, по-безопасни и по-екологични.

Автентичните градове работят по редица инициативи за повишаване на осведомеността през цялата година. Така например, през миналата година София и Пловдив се присъединиха към Европейския потребителски център в България, за да започнат присъствени кампании и кампании в социалните мрежи, насочени към правоприлагащи и образователни органи, както и широката общественост.

Процедура за присъединяване

Всеки град в ЕС може да стане „автентичен“ и да бъде част от тази международна мрежа за период от две години. Градовете-кандидати трябва да бъдат предложени от националната служба за интелектуална собственост на държавата-членка на ЕС, в която се намира градът, и след това да бъдат одобрени на равнището на ЕС от EUIPO.

Мрежата се управлява от EUIPO под надзора на мрежата на ЕС за интелектуална собственост (EUIPN), която обединява службите за интелектуална собственост на всички държави-членки на ЕС. След проявата на мрежата, EUIPN ще проведе своята годишна среща също в Солун на 5 и 6 април 2022 г.

Борба срещу фалшификатите

Фалшификатите и фалшифицираните продукти вредят на местните предприятия и са причина за загубата на много работни места в ЕС. Фалшификатите имат дял от 6,8% от вноса на ЕС на стойност 121 милиарда евро, а едно от всеки четири малко или средно предприятие (МСП) в Европа заявява, че е било засегнато от нарушаване на правата на интелектуална собственост (напр. марки или патенти). Щетите, причинени в докладваните случаи, включват загуба на оборот, накърняване на репутацията и загуба на конкурентно предимство.

Борбата срещу фалшифицирането е от съществено значение за създателите, изобретателите и хората на изкуството, които очакват да бъдат възнаградени за работата си, за да могат да продължат да работят и да правят нововъведения.

Също толкова важен е и въпросът за липсата на гаранции за качество и безопасност по време на производството на фалшификати (както и за самия краен продукт). Освен това фалшифицирането не е престъпление без жертви. То подкрепя други престъпни дейности, включително пране на пари, измами, киберпрестъпност, трафик на наркотици и хора. Всяка година фалшифицираните и пиратските стоки водят до загуба на приходи в размер на милиарди евро в ключови сектори на икономиката на ЕС, както и стотици хиляди загубени работни места.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Деляна Петкова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *