От слуга до собственик на 500 салона за красота. Историята на Марта Харпър

Името Марта Харпър не е особено популярно, но нейните изобретения все още се използват от много посетители на салоните за красота.

Тя си проправя път от прислужница до собственик на верига салони за красота с над 500 обекта.

Марта не само измисля фризьорските салони във формата, в която са познати днес, но и създава линия от продукти за грижа за косата, които дават шанс на стотици незаможни жени да започнат свой собствен бизнес, разказва Bright Side.

Марта Матилда Харпър е родена в Канада през 1857 г. Семейството ѝ е бедно и баща ѝ трябва да изпрати Марта на 100 км в дома на богатите им роднини, за да работи като прислужница, когато момичето е само на 7.

Вместо да учи, да играе и да чете книги – нещата, с които обикновено се занимават момичетата на нейната възраст, младата Марта върши домакинска работа и не получава необходимото образование.

Първо тя работи в къщата на чичо си и леля си, след това се мести при германски лекар, който я запознава с иновативните си (за онези времена) идеи за грижа за косата. Тогава Марта научава за важността на хигиената и че интензивното разресване стимулира притока на кръв към скалпа и ускорява растежа на косата.

Вдъхновена от тези открития, Марта ги изпробва върху собствената си коса и вижда страхотни резултати. Лекарят оценява интереса ѝ към работата му и завещава на момичето тайната си формула на специален тоник за коса. С малки спестявания и формулата, написана на лист хартия, Марта се мести в Рочестър, където работи като прислужница още три години.

Тя създава първите партиди от тоника си под навес в задния двор и успешно го тества върху себе си, нейната господарка и гостите й. Но Марта не иска да бъде слугиня, а бизнесдама. Ето защо след няколко години мислене и спестяване на пари, тя се осмелява да започне собствен бизнес .

През 1888 г. Марта Матилда Харпър инвестира всичките си спестявания в откриването на салон за красота — умопомрачителните за нея 360 долара. Бившата прислужница дълго време търси правилното място в центъра на Рочестър и го намира. Окачва на входа своя снимка в цял ръст с невероятната си коса, стигаща до ръстите на краката й, което е най-добрата реклама за бизнеса й.

Но няма клиенти, защото обществената бръснарница е новост за повечето хора. Марта обаче не се отказва. За да привлече първите си клиенти, тя кани млади майки, които се чувстват отегчени в салона на музикалното училище, разположен до нейния салон, в очакване на края на уроците на децата.

Дамите влизат в салона, за да убиват време, но след като са обслужени от Марта, стават нейни редовни клиенти. След това мълвата за първия обществен фризьорски салон се разнася в целия град.

Методът на Харпър

Общественият фризьорски салон – като място, на което всяка дама може да дойде и да си направи прическа, е иновация от края на ХІХ в. Факт е, че в онези дни грижата за косата (ако дори може да се нарече така) се извършва само у дома. Културата на хигиена на косата по това време просто не съществува.

Във Викторианската епоха жените рядко мият косата си, тъй като този процес е неудобен и неприятен. За да отмият мръсотията, обикновено използват разтвор на амоняк или сок от лук, който мирише отвратително. И двата метода са опасни, ако продуктът попадне в очите Обикновено слугите мият, сресват и правят прическа на господарките си. Понякога те канят специални фризьори в домовете си.

Тогава се появява Марта Харпър и нейният вълшебен тоник за коса (който всъщност е органичен шампоан), както и фризьорски салон, в който човек може да се погрижи за косата си публично. За да мотивира клиентите си да идват в салона, тя приоритизира комфорта им и нарича услугата си „Методът на Харпър“.

Какво включва този метод? Тук не ставаше дума само за уникални козметични продукти, базирани на естествени съставки, но и за масаж на скалпа, здравословен подход към грижата за косата и създаване на доброжелателна и спокойна атмосфера.

Салоните са отворени през вечерните часове, а служителите гледат децата, ако клиент ги доведе със себе си — като цяло тя се старае да направи престоя при фризьора възможно най-удобен за посетителите. Марта не използва химически бои и не прави постоянно къдрене, защото то уврежда косата и противоречи на концепцията й.

Харпър изобретява „франчайза“

Най-добрата реклама за метода на Харпър е нейната собствена коса с дължина до пода, която излъчва красота и здраве. Все повече клиенти започват да посещават салона й и една от тях – светска дама на име Берта Палмър, препоръчва на Марта да отвори подобен салон в Бъфало. След това методът на Харпър завладя Чикаго и скоро бизнесът прерасна във верига, присъстваща в няколко щата.

Всъщност, Марта Харпър е измислила модерния франчайз. Собствениците на салони, работещи по нейния метод, са длъжни да купуват от нея стол и мивка (които тя, за съжаление, не е патентовала), както и всичките ѝ козметични продукти. Тъй като те обикновено нямат достатъчно пари за начални разходи, Марта им отпуска необходимите средства.

Така тя помага на много жени да се измъкнат от бедността и да започнат собствен бизнес, като всички мениджъри и служители на първите й 100 салона са бивши прислужници. С течение на времето тя отваря мрежа от училища за красота, в които обучава жените на метода си за грижа за косата.

Тя също така така стартира фабрика за козметика. В разцвета на бизнеса през 20-те години на миналия век веригата от салони на Марта Харпър включва 500 обекта.

Изобретател, спасител и новатор

Марта Харпър не само прави пробив в грижата за косата – всъщност, тя създава и фризьорския салон по начина, по който сме свикнали да го виждаме днес. В стремежа си да угоди на клиентите и да им осигури максимален комфорт по време на процедурите, тя изобретява две неща, които всички посетители на салоните за красота все още използват.

Проектира умивалник с полукръгла част за миене на косата и наклонен стол за изплакване по най-удобния начин, без шампоан да попадне в очите на клиентите. Днес няма фризьорски салон, който да функционира без тези мебели.

Нещата, които прави Марта Харпър, са повече от стремеж към приличен живот. Тя обича бизнеса си и се опитва да подобри живота не само на клиентите, но и на служителите си. Марта редовно провежда срещи с мениджърите на салоните, изпраща им окуражаващи бюлетини, често основното послание на които е, че жените могат да постигнат всичко, което искат, ако вярват в себе си.

Тя се старае да направи работата на служителите си възможно най-удобна — осигурява им гъвкав график, въвежда бонуси за успешна работа и въвежда идеята за платен отпуск. Целта ѝ е да даде на бедните жени повече свобода, така че че могат да контролират живота си, без да се налага да зависят от някого.

Упадъкът на империята на Марта Харпър

Марта Харпър посвещава почти целия си живот на развитието на бизнеса си. Когато отваря първия си салон на 31 години, тя няма време да мисли за създаване на собствено семейство и деца – привлича клиенти, обучава персонал и изобретява нови продукти за грижа за косата. Бизнес дамата се омъжва едва на 63 години за 39-годишния офицер Робърт А. Макбейн.

На 78 години тя се пенсионира и предава управлението на мрежата от салони на съпруга си. След като тя умира, Робърт продава бизнеса и с времето великата империя на една блестяща жена се разпада и се превръща в обикновено търговско дружество.

Може би основната грешка, която Марта Харпър прави, е, че не разработва план за приемственост — не само за бизнеса, но и за философията й. Съпругът ѝ не може да вдъхнови стотици служители по начина, по който жена му го прави от десетилетия.

С течение на времето наклоненият стол се появява във всяка бръснарница, а на пазара започват да се продават и други натурални шампоани и продукти за грижа за косата. Уникалността на метода на Харпър пада до нула, но приносът на тази силна жена в развитието на женския бизнес и индустрията за красота е невероятен. Нейното име и заслуги не бива да се забравят.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *