Девет факта за космоса, които звучат невероятно

В Слънчевата система може да има повече от 8 планети

Слънчевата система е най-изследваната част от космическото пространство. Официално тя включва 8 планети. В действителност обаче може да са много повече. Учените визират Плутон, Церер, Хаумеа, Макемаме и Ерида. Поради своят отдалеченост от Земята, те са най-слабо познати.

Освен това учените са изчислили, че в Слънчевата система има още около 2 000 потенциални планети джуджета. Някои астрофизици са убедени, че има девета голяма планета. Тя е с размерите на Нептун и е 10 пъти по-тежка от Земята. За съществуването на загадъчната планета Х учените започнаха да споменават още през 2014 г. Две години по-късно те получиха първите доказателства за нея с помощта на компютърно моделиране.

Планета от графит и диаманти

В съзвездието на Рака има още една тайнствена планета. Според учени от университета в Йейл тя е два пъти по-голяма и осем пъти по-тежка от Земята. Най-невероятното в нея е, че е изградена почти изцяло от графит и диаманти, пише style.rbc.ru.

Forbes оцени стойността на планетата на 26.9 нонилиона долара (нонилион – число с 30 нули). Тя се намира само на 40 светлинни години от нас, като температурата на повърхността й достига 2 148 хиляди градуса. Скоростта й на въртене е толкова висока, че една година там се равнява само на 18 часа на Земята.

Без Луната на Земята ще умрат част от морските обитатели

Ако спътникът на Земята поради някаква причина изчезне, напълно вероятно е да не станем свидетели на световна катастрофа. Едно време тя е била основен източник на светлина през тъмните часове на денонощието. Сега хората се справят и без нея.

И все пак сериозни промени ще има. Например, това ще бъде краят на някои видове водни спортове.

Освен това ще измрат морските обитатели, чийто живот е свързан пряко с приливите и отливите. Ще се промени и като цяло климатът на планетата.

До днес парчета от Тунгуския метеорит така и не са открити

Най-тайнственият космически пришълец на XX в. е Тунгуският метеорит. Той е паднал в района на сибирската река Тунгуска в сутрешните часове на 30 юни 1908 г. В този ден небето е светело с ярко сияние. Последвал е въздушен взрив, който е унищожил огромен участък от гора и е потрошил стъклата на къщите в радиус от 200 км.

И до днес обаче парчета от този метеорит не са открити. Според изследвания на специалисти от НАСА диаметърът на метеорита е бил 75 метра, а силата на взрива е била с мощност на термоядрена бомба.

В Космоса цари тишина

Най-тихото място на нашата планета е безеховата камера в Лабораторията Орфилд. Тя поглъща до 99.99% от звуците. Дори и в нея обаче не е пълна тишина, тъй като е установено, че може да чуете как работи кръвоносната ви система или как дишате.

Ако се чудите защо НАСА използва такъв тип камери, то е защото в тях се провеждат изпитания с бъдещи астронавти.

В космоса няма звуци, тъй като няма въздух. Поради това дори най-мощните галактически взривове остават нечути. Да се работи в такива условия е предизвикателство. Само няколко минути в звуков вакуум провокира у някои хора паника и силни слухови халюцинации.

Скафандърът на НАСА струва 22 млн. долара

Не е тайна, че космическата агенция разполага с ограничено количество скафандри. Това е една от причините, поради които беше отменен първият полет в открит космос на екип от жени космонавти. Той беше осъществен през октомври 2019 г.

В разработването на новите скафандри на НАСА са вложени над 200 млн. долара. Като резултат агенцията разполага със само 11 годни за употреба космически костюма. Те са разработени в края на 70-те години, а срокът им на служба е изтекъл още през миналото столетие.

По думите на инженера на НАСА Пабло де Леон, всеки един скафандър тежи над 150 кг и струва 22 млн. долара.

Луната напуска земната орбита

Луната постепенно се отдалечава от нашата планета. Това става с изключително незначителна скорост – едва 38 мм на година. Изследователи от университета Уисконсин в Медисън и Колумбийския университет са изчислили, че преди 1.5 млрд. години денонощието на Земята е продължавало около 18 часа. Тогава Луната се е намирала 44 000 км по-близо до нас.

Според астрофизици по-голямата дистанция е повлияла върху въртенето на планетата около оста й, а заедно с това и върху климата и продължителността на деня. След няколко милиарда години орбитата на Луната ще се увеличи двойно. Това ще доведе до денонощие от 870 часа.

В един момент, успокояват учените, Луната ще спре да се отдалечава от Земята. Спътникът ще започне да се приближава.

Мощно гравитационно поле забавя времето

Заради гравитацията времето в космоса тече по различен начин. Колкото по-мощно е гравитационното поле, толкова по-силно се забавя времето. Този феномен е илюстриран във филма “Интерстелар” на Кристофър Нолан. Там героите попадат на планетата Милър, където един час за тях се оказва равен на 7 години на Земята.

В реалността за космонавтите времето е с част от секундата по-бързо, отколкото за хората на планетата. В близост до черна дупка то почти напълно спира.

Вятърът на Венера духа със скорост 500 км/ч

Венера много прилича на Земята по състав и размери. Тя се отличава обаче на външен вид и като условия на повърхността. Атмосферата на тази планета се състои от нагрети до висока температура въглероден газ и серни пари. Тя е и с много по-висока плътност.

Тъй като атмосферата на Венера се върти 60 пъти по-бързо от самата повърхност на планетата, скоростта на вятъра там достига до 500 км/ч.