АМ Струма през Кресна – готова чак след 10 години

Има реална опасност довършването на АМ „Струма” да бъде отложено за след 2030 г. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов в студиото на „Събуди се”.

Това ще се случи, ако държавата не довърши строителството през Кресненското дефиле до октомври, когато изтича срокът на Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) именно за този участък.

Припомняме, че между регионалното министерство и това на екологията се води лют спор за трасето на АМ Струма. Зелените искат 15-километров тунел, който не само ще удължи срока на завършване поне след 2032г. Експертите обаче смятат, че този вариант силно противоречи на екологичните норми, тъй като мегатунела ще се копае в един от най-радиоактивните райони в България, където, по данни на Българското геологическо дружество, има поне 12 находища на уран. Тези скали ще трябва да се депонират някъде, а Министерството на околната среда и водите всячески избягват този въпрос.

От другата страна са пътните строители и експертите от регионалното министерство, които искат проектът да премине по старото трасе, което съществува от десетилетия, в едната посока, и изграждане на ново трасе извън дефилето в другата посока.

„АМ „Струма” е в толкова критичен момент от своето развитие и то в частта на Кресненското дефиле, че и ако аз и екоминистърът не се хванем за ръка, не отидем заедно в Брюксел и не кажем, че ще правим Кресненското дефиле по сегашния вариант, но ще добавим и второ платно по склоновете на Пирин извън трасето в дефилето, няма време за кога”, каза Караджов.

„Няма време да се мотаем и всякакви нови процедури и хватки с екологична насоченост са само отлагане с цел законно издаденият ОВОС да изтече. Ако това се случи, проектът приключва и трябва да се започне отначало. Той просто няма да се сбъдне. Ножът е опрял до кокала. Или се хващаме и отиваме в Брюксел, или този участък в Кресненското дефиле ще си остане участъкът на смъртта и ще бъде още един показател как не се справяме с пътищата си”, обясни той.

При тази възможност ще трябва да се правят нови обществени поръчки, нови екологични оценки. Те ще бъдат обжалвани със сигурност, а процедурите могат да продължат 6-8 години, преди изобщо да има шанс бъде издадено ново разрешително.

Изказването на Караджов съвпадна с посещнието на пресдседателя на регионалната комисия в ЕП Юнус Омаржи. Който е у нас по покана на евродепутата Андрей Новаков.  Заедно двамата обиколили няколко от стрителните обекти, които се правят с европейски пари.

„Не сме тук, за да хвърляме обвинения – но се тревожим. Няма работници, няма строителна техника – пътищата са празни, не водят до никъде. Това създава лош имидж“, заяви Юнус Омаржи, председател на комисията по регионално развитие в ЕП.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *