Германските автоконцерни трудно напредват в прехода към по-чиста енергия

Тъй като Германия увеличава инвестициите във възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), потреблението на енергия на местните автопроизводители разкрива колко зависима е най-важната индустрия в страната от изкопаемите горива, показва нов екологичен анализ на Ройтерс.

Тяхната зависимост разкрива препятствията, пред които са изправени автомобилните производители при трансформирането на собственото им потребление на енергия, докато целият транспортен сектор, отговорен за около 30% от потреблението на енергия в Германия, се насочва към електрическата мобилност.

Нахлуването на Русия в Украйна и покачващите се цени на газа активираха предупредителна лампичка за германската индустрия, която сега трябва да загърби изкопаемите горива, като инструменти от вида на въглеродни компенсации и сертификати за възобновяема енергия вече не са достатъчни, за да отговори на новите цел за енергийна независимост.

Групата на Volkswagen зависи от невъзобновяемите енергийни източници за около 80% от нуждите си, докато за BMW този дял надхвърля 60%, според данните на Carbon Disclosure Project (CDP) за 2021 г.

 

 

Над половината от потреблението на енергия на автопроизводителите се покрива от изкопаеми горива, като най-голямата част съставлява природният газ, показват данните на CDP.

Макар че концерните ускоряват разполагането на собствени мощности за възобновяема енергия, те покриват минимално количество от глобалния им енергиен апетит – около 1% за Volkswagen и още по-малко за Mercedes-Benz и BMW.

Най-енергийно ефективната фабрика на Mercedes в Зинделфинген получава 30% от енергията си чрез слънчеви панели.

В началото на април Mercedes заяви, че ВЕИ покриват 45-50% от енергийните ѝ нужди в момента и че се стреми към дял на чистата енергия от 15% до 2030 г.

 

 

Заводът на BMW в Лайпциг, където се сглобява електрическият i3, генерира 20% от нужната енергията от четири вятърни турбини.

Компанията отказа да разкрие каква част от общото ѝ потребление на енергия в Германия се генерира от ВЕИ, но говорител изтъкна, че това „не е достатъчно, за да покрие нуждите ни, ако газът спре“.

Новият завод на Tesla Inc. в Грюнхайде разполага със слънчеви панели по покривите, но говорител на концерна отказа да отговори на въпрос относно капацитета на фотоволтаиците или дали комплексът има други възобновяеми енергийни източници.

„Важното е, че компаниите са отворени относно електричеството, което консумират“, коментира Силке Мулдейк, енергиен експерт в мозъчния тръст New Climate Institute, който изследва енергийния микс и въглеродния отпечатък на големите компании.

Данните на германската агенция за околната среда показват, че половината от промишленото потребление на енергия в страната през 2020 г. идва от газ или въглища, голяма част от които се доставят от Русия.

Robert Bosch, най-големият доставчик на автомобилни части в света, заяви пред Ройтерс, че задоволява само около 1% от енергийните си нужди в световен мащаб чрез вътрешно производство на възобновяема енергия, като най-голямата част идва от слънчеви панели, инсталирани в Индия.

Компанията има за цел да повиши този дял на 5% до 2030 г.

BMW заяви пред CDP, че 39,5% от глобалното му потребление на енергия идва от възобновяеми източници – предимно електроенергия, която купува на свободния пазар.

Но повече от половината от чистата енергия, закупена от BMW, представлява „отделни енергийни сертификати“, продавани от доставчици на ВЕИ. Това обаче не означава, че възобновяемата енергия действително се влива в заводите на автомобилния производител.

Освен това, свръхпредлагането на сертификати от стари европейски водноелектрически централи означава, че продажбата им не предизвиква непременно нови инвестиции, посочва енергийният експерт Кристоф Рихман от консултантската компания Frontier Economics.

 

 

„Цялото нещо би било по-малко проблематично, ако търговията със сертификати за зелена енергия не беше като револвираща борса… този проблем не може да бъде избегнат, освен ако няма прозрачност за всички клиенти относно произхода на електроенергията, която купуват, за да могат да направят съзнателен избор“, коментира Рихман.

BMW заяви, че работи за стимулиране на изграждането на нови монисти чрез директни договори с доставчици и проучва как може да увеличи дела на енергията, вътрешно произведена.

В стремежа си да се освободят от изкопаемите горива, автопроизводителите трябва да намерят алтернативи за отопление на производствени халета и бояджийските цехове, което в момента се извършва предимно чрез газ.

Наред с търсенето на алтернативни форми на енергия, Mercedes-Benz се опитва да намали нуждата си от отопление, като поддържа производствените халета по-хладни, споделя финансовият директор Харалд Вилхелм по време на представяне на финансовия отчет на компанията по-рано тази седмица.

Само 12-13% от отоплението, консумирано от трите големи автомобилни производители в Германия, се генерира от възобновяеми източници, показват данните на Carbon Disclosure Project.

Някои концерни, включително Porsche и Audi, използват комбинирани топлинни и електрически централи, които генерират топлина чрез изгаряне на отпадъци от биомаса, но обикновено няма достатъчно матирал, за да се направи това в мащаб, изтъква Алберт Ваас, автомобилен експерт и партньор в Boston Consulting Group.

„Електроенергията е по-лесна за изчистване“, посочва от своя страна шефът на производството в Mercedes Йорг Бурцер. „Енергията е по-трудна“, добавя той.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Елена Илиева

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *