Радослав Кошков: Високите цени на енергията правят по-атрактивни зелените инвестиции

Радослав Кошков, ген. мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Северна Македония и Косово, и финалист в „Мениджър на годината“ в „Бизнес старт“

Автор: Галина Маринова

A9K24116 Schneider Electric България цена | MAXTECHNIC

Технологиите са тук, те ще се развиват, ще ни помагат, ще ставаме все по-ефективни, но всичко започва от човека, от нас самите. Трябва да имаме идея за това в какъв свят искаме да живеем – колко зелен и колко ефективен да е той. Всяка наша стъпка като потребители е много важна в това начинание. Това каза Радослав Кошков, генерален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Северна Македония и Косово, който е и един от финалистите в конкурса „Мениджър на годината 2021“ в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Христо Николов.

Кошков бе един от бизнес лидерите, които взеха участие на събитието The World Ahead 2022 Gala Dinner в София, организирано от The Economist.

Schneider Electric отваря вратите на умната си фабрика в Пловдив за студенти от цяла Югоизточна Европа | Инженерният портал на България

„Дигиталната трансформация и промяната за устойчивост са органично свързани. Няма как да постигнем устойчивост без да използваме дигитализацията и обратно – няма бизнес логика да използваме дигитализация ако част от нашите цели не са за устойчивост“. 

По думите на Кошков пандемията е била показателна по отношение на поведението на различните компании и степента им на подготвеност спрямо предизвикателствата на съвременния свят.

„Същото, което се случи по време на пандемията, се случва и по отношение на целите за устойчивост. Едни компании бяха подготвени от години – инвестираха в дигитални технологии, в киберсигурност. Други имаха план за развитие и ясни цели за това какво искат да направят. Те не бяха подготвени, но когато пандемията настъпи, те знаеха, че трябва да ускорят плана си. Те успяха. Имаше и трети тип компании, които не бяха подготвени. Те знаеха, че нещо се случва, че технологиите са там, но не виждаха за важно да ги използват. Това се случи в целия ЕС. Тези компании пандемията ги хвана неподготвени“.

Същото разделение се наблюдава сега и при плановете за устойчивост, каза гостът. Компаниите, които имат работещи планове в тази посока „определено са по-устойчиви“, защото те наблюдават, знаят какви точно са техните разходи за енергоизточници, а могат да оптимизират и своите процеси по такъв начин, че да бъдат по-ефективни в изненадващата ситуация, свързана с резкия скок на цените.

„Всички очаквахме, че ще има увеличение на цените на енергия, но сега това се случи много ударно„. 

Бизнесите, които се бяха подготвили и внедрили в производствените си цикли използване на възобновяема енергия са понесли по-леко удара, каза още гостът. „Разбира се, има производства, които са много енергоемки и решението там е да се диверсифицират източниците на енергия и в една кризисна ситуация като тази да използват най-ефективните решения“.

В момента инвестицията в енергоспестяващи технологии и възобновяеми източници на енергия е удачна, защото цените ще направят изчисленията много по-разумни и с добра възвращаемост, сподели събеседникът. Той се съгласи, че колкото повече поскъпват енергоносителите, толкова инвестицията в собствени източници на енергия излиза по-разумна и логична.

Очаквахме, че ще има покачване на цените по ред причини, сподели Кошков. „Първо ние сме страна, поне до сега, с най-ниска цена на електроенергия. Това е неминуемо, тъй като животът ни става все по-дигитален и зависещ от технологиите и всичко това е много свързано с енергията. Електромобилите също ще донесат промяна в структурите на енергийните мрежи. Това със сигурност ще донесе промени в енергийните структури“.

„За да бъдем по-зелени ние променяме формата, но той със сигурност ще изисква повишена консумациия на енергия. Така че цените няма да спаднат и затова ние вярваме, че ще се търсят все повече решения как да бъдем по-зелени и по-устойчиви от една страна и то с технологии, които да ни правят по-ефективни“.  

Енергийната мрежа в България е доста изостанала в развитието на инфраструктура за електромобилите, но въпреки това тя може да поеме едно увеличение на тяхната употреба, заяви Кошков. Но е въпросът е по-скоро в това как тя ще се развива, за да се подготвя за тази трансформация като не се нарушава баланса.

„Не е въпросът в това дали нашата мрежа може да поеме увеличена консумация в следствие на употреба на електромобили, България има достатъчно мощности, за да изнася ток и това е целта на държавата – да изнася. Искаме да имаме добър баланс. Въпросът е дали има достатъчно добър баланс и дали мрежата е подготвена за тази трансформация“. 

Не липсата на капитал е основна пречка пред българските компании за постигане на целите за устойчивост. „Мога да заявя, че много от инициативите се изплащат и то доста бързо във времето и е въпрос на разбиране, осъзнатост и култура във фирмата. Трябва самите хора да са осъзнати. Една от нашите цели за устойчивост е да се подпомогнат хората да осъзнаят, включително и в качеството им на потребители, с какви наши действия допринасят за едно устойчиво бъдеще“.

Компаниите също трябва да инвестират в тази посока. „Ако фирмите представят визията си на крайните клиенти, те ще се замислят и ще преценят какъв продукт кога да използват, кой е по-устойчив. Ще знаят защо искат да използват конкретния продукт. Всичко опира до запознаването какво искаме да постигнем и какъв резултат носи то“.

На въпроса какви са плановете на Schneider Electric за България гостът каза, че „целите са дългосрочни за разширение на производството, бизнеса и резултатите, които искаме да постигнем тук. Такива са ни целите навсякъде в региона“.

„Ние обръщаме внимание на всеки един пазар и той е интересен за нас, защото мислим че можем да допринесем с нашата технология за едно общо зелено бъдеще“.

Вижте целия коментар във видеото. 

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *