Д. Маргаритов: Ще има наказания за търговци, които спекулират с антикризисните мерки

Механизмите за контрол, които и сега съществуват, дават своя резултат, за да не се стига до шоково поскъпване на цените от първа необходимост, добави той

Димитър Маргаритов

Ще има наказания за търговци, които некоректно се възползват от антикризисните мерки. Това каза пред БНТ Димитър Маргаритов, който в последните 7 години беше председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), а от дни е зам.-министър на икономиката.

По думите му въвеждането на мерките, които са добри, не означава, че ще работят, ако няма ефективен контрол и индикатори, през които да се измерва техният пряк ефект върху покупателната стойност на гражданите.

Повод за коментара му бе искането на министъра на икономиката Корнелия Нинова да бъде изготвена методика за мониторинг върху ефекта от антикризисните мерки и по-строг контрол.

„Това са изключително важни моменти, защото самото въвеждане на мерките не означава, че те ще работят, ако няма ефективен контрол на институциите или индикатори, които да измерват ефекта върху покупателната способност на гражданите. В следващите дни паралелно с изготвянето на конкретните текстове, с които ще бъдат въведени мерките, трябва да се изработят и съответните механизми за контрол и мониторинг на тези мерки“, обясни той.

Маргаритов добави, че механизмите за контрол, които и сега съществуват, дават своя резултат, за да не се стига до шоково поскъпване на цените от първа необходимост и даде за пример цените на олиото и горивата.

Той подчерта, че трябва да се търсят извънредни и временни допълнителни механизми за контрол, които да влияят върху ценообразуването на определени групи стоки, върху които ще има облекчение.

„Например за мярката с намалението от 25 стотинки на литър на бензиностанциите, ако се види, че в рамките на дни или часове горивата масово поскъпват с 25 стотинки, означава, че трябва органът, който контролира съответния пазар, да се намеси и да установи дали няма съгласувани практики по отношение на този бизнес да се вдигнат цените изведнъж по мярка, която държавата е предвидила за хората, а тези пари да отидат в джоба на търговеца“, обясни той.

По статията работиха: Ралица Пейчева, редактор Десислава Попова