Евгени Василев, Arco: В София се продават панелки за 2000 евро на кв. м

Макроикономическите индикатори, които са важни за движението на имотния пазар, са нивото на междуфирмената задлъжнялост и тази на домакинствата, равнището на безработицата и ръстът на ипотечното кредитиране.

За мен тези фактори са най-важните и нито един от тях към днешна дата не говори за балон в цените на имотите.

Това заяви управителят на Arco Real Estate Евгени Василев, който взе участие в панел „Имоти“ на финансовия форум Шумът на парите 2022.

По думите му, както след всяко изненадващо събитие, така и след избухването на войната в Украйна, на имотния пазар се е наблюдавал известен застой, но той е бил съвсем кратък – в рамките на няколко седмици. След това интересът отново бележи ръст, като в края на април са регистрирани значителен брой запитвания и сделки.

„Основните причини за този силен интерес са инфлацията и възможността да се вземе евтин кредит. Според мен, войната в Украйна е продължение на кризата с COVID-19, която започна преди малко повече от две години.

В световен мащаб бяха „напечатани“ много пари, а хората, всъщност, не харчеха, а спестяваха. Съответно, войната в Украйна само засили ефектите от огромната парична наличност в световен мащаб“, коментира Василев.

 

Той каза още, че инфлационните ефекти, които се наблюдават в момента, са абсолютно нормално следствие на тези процеси. Василев прогнозира, че тепърва ще се повявяват проблеми с производството и доставката на хранителни продукти. Според управителя на Arco Real Estate инфлацията ще запази възходящия си тренд в следващата година.

„Бих разграничил категорично пазара на недвижими имоти през последните няколко месеца на два типа – на имоти в строеж и на вторичен пазар на готови жилища. Разликата между двата пазара става доста съществена, особено след началото на войната в Украйна.

Оскъпяването на строителната продукция вкара в доста сериозни размисли инвеститорите и строителите. Купувачите също са доста по-предпазливи при покупката на сгради в начален етап на строителството. В резултат на това в момента се формира недостиг на вторичния пазар на готови жилища, където търсенето е огромно“, каза още Евгени Василев.

По думите му, в София се сключват сделки на нива от 2500, 3000 и дори 3500 евро на квадратен метър. Има обаче огромни разлики между отделните райони, квартали и типове имоти.

„В последните месеци имаше и сделки за 2000 евро на квадратен метър за панелни жилища в квартал Младост. За мен това е нереално от гледна точка на сравнението с нивата отпреди година. Но е факт – има огромно търсене на готови жилища“, заяви управителят на Arco Real Estate.

По думите му, при сградите в строеж няма такъв ръст, но за сметка на това цената на строителството се е повишила средно с около 30% за последните 12 месеца. Това свива възможностите на инвеститорите и много от тях предпочитат да изчакат с реализацията на проектите си.

Василев коментира и темата за достъпността на жилищата в столицата.

„Едно средномесечно възнаграждение на домакинство в София купува 0.81 квадратни метра жилищна площ. В Берлин, по данни от миналата седмица, средната заплата стига за 0.42 квадратни метра площ. За Лондон, Париж покупателната способност на средномесечното възнаграждение е под 0.3 квадратни метра“, заяви Евгени Василев.

Той цитира данни, според които от 50 града в Централна и Източна Европа, София, Пловдив и Бургас се нареждат сред шестте най-достъпни като съотношение между цените на жилищните имоти, възможностите за финансиране и доходите на населението.

Той каза още, че по време на пандемията търсенето на по-големи жилища се е увеличило все повече домакинства търсят възможност за увеличаване на жилищното пространство.

Според  управителя на Arco Real Estate, развитието на инфраструктурата в София изостава от  това на имотния пазар.

„И строителите, и брокерите, и банките увеличиха качеството на продуктите и услугите си, като нивото е много по-високо от това, което беше преди 10-15 години. Но общината, и най-вече нейната инфраструктура, отново се явяват като изоставащ фактор и имаме сериозна нужда от инвестиции в тази посока, ако искаме да подобрим достъпността. Тогава клиентите още по-лесно ще оценяват стойността на продукта, който купуват“, коментира Василев.

Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *