Парите за градски транспорт в София са недостатъчни, за да се гарантира движението на обществения транспорт във втората половина на годината, съобщиха от СОС. Икономическата рамка за тази година е със заложен дефицит от 149 281 000 лева. Причините са основно две – последиците от пандемията и увеличените разходи за енергоносители и консумативи.
Предвижда се оптимизирано разписание и закриване на три автобусни линии за лятото – А45, А122 и А294 за периода от 1 юли до 31 август.
В бюджета си за 2022 г. Столична община отдели 36% от собствените данъчни приходи на общината за обезпечаване на градския транспорт. Този процент е огромен и е практически невъзможно общината да отдели още пари.
Цените на природния газ, електричеството и дизела, които са основните горива на обществения транспорт в столицата, са изключително високи. Само за първите четири месеца на тази година разходите за природен газ на „Столичен автотранспорт” ЕАД са се увеличи с 332% от 3 206 420 лв. за периода януари-април 2021 год. на 13 844 094 лв. за същия период на 2022 г.
Разходите за дизелово гориво на “Столичен автотранспорт” ЕАД са нараснали от 4 820 574 лв. за периода януари-април 2021 г. на 6 963 044 лв. за същия период на 2022 г., т.е. увеличението е 2 142 470 млн. лв. или 44 %.
Увеличението на разходите за ток на „Столичен електротранспорт” ЕАД е 230 %, като получената компенсация от държавата е 27% от общия разход, съобщават още от съвета.
Разходите за ток на “Метрополитен” ЕАД за периода януари-март 2022 г. са 10 918 704 лв., а за същия период през 2021 г. са били 3 292 205 лв. , т.е. увеличението е с 232%, като размерът на получената компенсация от държавата е 29% от общия разход.
До момента трите транспортни дружества са получавали компенсация само за ток. За огромното повишение на разходите за природния газ от 332%, както и за дизела, не са изплащани никакви компенсации.
Други промени се очакват при билети, талони и карти. Вижте ги – ТУК.