Същинската строителна дейност по 3-километровия участък между „ж.к. „Хаджи Димитър“ и ж.к. „Левски“ на Третата линия на метрото вече е започнала, съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова при проверка на обекта заедно с изпълнителния директор на „Метрополитен“ проф. инж. Стоян Братоев, кмета на район „Подуяне“ Ева Митова и председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев
Над 80% от подземните мрежи са преместени, което е огромна по обем работа и започна изграждането на шлицови стени, добави Фандъкова.
„Участъкът до „Левски Г“ е заложен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост. За съжаление, планът още не е отворен и финансирането до момента е изцяло с общински средства“, каза още тя. По думите ѝ за участъка през „Слатина“ все още няма одобрение от Министерски съвет за изменението на Общия устройствен план. „Три пъти връщаха документите, три пъти ги поправяхме. Надявам се на финално одобрение, за да можем да започнем и неговото строителство в края на тази година“, каза Фандъкова.
Тя заяви, че нейното изискване, което е причината за връщането на плана до момента, е държавата да гарантира съфинансирането. „Министър Асен Василев пое този ангажимент към мен и софиянци, когато отрязаха 143 млн. лв. за София от Плана за възстановяване. В държавния бюджет за тази година са осигурени 40 млн. лв., но за да се гарантира цялото строителство до 2026 г., е нужно да се поеме ангажимент за периода“, допълни кметът на София.
„Участъкът през „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ се финансира над 50% от бюджета на общината. Очакванията ни са, че със завършването на Третата линия над 50% от пътуванията с градски транспорт в София ще се извършват от метрото. Затова за мен метрото е стратегически проект за столицата, чието завършване настоявам да бъде гарантирано“, посочи още Фандъкова.
По разширението през район „Подуяне“ се работи активно от началото на пролетта. Изгражда се участък от 3 км („ж.к. „Хаджи Димитър” – ж.к. „Левски”) с 3 метростанции, като се изпълняват същинските строителни дейности и по трите метростанции.
„Участъкът „ж..к. „Х.Димитър“ – ж.к. „Левски“ е заложен в Плана за възстановяване и устойчивост с 217,5 млн. лв. Досега финансираме строителството с общински средства“, каза Фандъкова.
Към момента са обособени три строителни площадки. Създадени са временни организации на движението в зоните около тях с цел нормално и безопасно придвижване на пешеходците и автомобилите. Максималната дълбочина на метростанциите и на участъковите тунели е 15 метра.
Участъкът от 3 км е изцяло подземен. Първата станция е „Стадион „Георги Аспарухов”. Тя е разположена под южното пътно платно на бул. ”Владимир Вазов”, на кръстовището на булеварда с улиците „Васил Кънчев” и „Река Велека”. Метростанцията има голям вход с три ескалатора от страната на стадиона и втори вход в северния тротоар на булеварда.
Втората станция „Тракия“ е разположена източно по бул. „Владимир Вазов”, на кръстовището му с ул. „Витиня” до южното платно на булеварда. Западните входове са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река” и ще обслужват ж.к. ”Сухата река” и ж.к. ”Левски”. Северният и източният вход ще обслужват съответно индустриалната зона и жилищните райони около ул. „Рилска обител”.
Третата станция „Владимир Вазов” е разположена под северното платно на бул. „Владимир Вазов” в района на кръстовището му с ул. „Станислав Доспевски” между ж.к. „Левски В” и „Левски Г”, където се планира и буферен паркинг.