Криза на разходите? По-заможните в Европа и САЩ продължават здравата да харчат

Най-големите европейски фирми за потребителски стоки и услуги не регистрират недостиг на търсене въпреки кризата с разходите за живот. Няколко от тях дори подобриха прогнозите си за продажбите за текущата година, разказва „Ройтерс“.

 

Procter & Gamble и Kraft Heinz, забелязват задаваща се конкуренция от фирми, предлагащи по-ниски качество и цени. Но достатъчно много от по-заможните потребители в Европа – и особено тези на луксозни стоки – продължават да си купуват чанти Louis Vuitton за 3000 евро, да пушат редки пури и да пият скъпи напитки. Въпросът е докога ще продължи това. Както и да не се забравя, че има важни процеси и извън Европа и САЩ – Adidas, например, намали очакванията си за печалба за годината поради бавното възстановяване на бизнеса ѝ в Китай.

Британската Reckitt Benckiser, известна най-вече като производител на почистващи продукти, в сряда повиши прогнозата си за приходите за цялата година, след като рязкото увеличение на цените му помогна да надхвърли очакванията за продажби през второто тримесечие.

 

Френската Danone също повиши прогнозата си за годишен ръст на приходите, след като съпоставимите продажби през второто тримесечие надминаха прогнозите на анализаторите за силното търсене на бебешка храна и бутилирана вода.

 

Подобно на съперника си Unilever, двете компании разчитат главно на повишаването на цените, за да стимулират приходите. „Това, което видяхме, е, че потребителите са приели тези увеличения на цените, но инфлацията не намалява и това повдига въпроси относно „еластичността“ на търсенето“, каза Ашиш Синха, портфолио мениджър в Unilever и Gabelli, акционер в Reckitt.

 

 

Криза на разходите? По-заможните в Европа и САЩ продължават здравата да харчат

© Reuters

 

 

Домакинствата със средни и високи доходи успяха да натрупат значителни спестявания по време на пандемията, тъй като ограниченията направиха по-трудно харченето – от почивките в чужбина до храненето навън. Въпреки че някои от тези спестявания оттогава са „изядени“ от инфлацията, тази част от потребителите все още има по-голяма гъвкавост за закупуване на първокласни артикули.

 

Обратно, домакинствата с ниски доходи са засегнати пропорционално по-зле от инфлацията в сравнение с по-богатите, тъй като по-голямата част от доходите им се харчат за основни артикули, вариращи от храна до гориво и разходи за жилището.

  • Магазините и супермаркетите във Великобритания повишиха цените с 4.4% през 12-те месеца до юли, което е най-голямото увеличение от 2005 г., отразявайки скок в разходите за храна и транспорт, съобщи Британският консорциум за търговия на дребно в сряда. Дори McDonalds, който предлага някои от най-евтините ястия, заяви в сряда, че ще повиши цената на чийзбургер с 20 пенса до 1.19 паунда ($1.50) – първото увеличение от 14 години.

LVMH, най-голямата фирма за луксозни стоки в света, отчете в понеделник по-добри от очакваните продажби за второто тримесечие, със стабилен растеж в САЩ и възстановяване в Европа, компенсиращи намаляващите приходи в Азия. „Ние растем двуцифрено с повечето от нашите марки, така че не можем да се оплачем от европейските клиенти. Освен това имаме значителни туристически дейности в Европа“, каза финансовият директор на LVMH Жан Жак Гюони.

 

 

Засега увеличеният просперитет на заможните потребители компенсира удара върху приходите от хората с по-ниски доходи, които харчат по-малко. Производителят на автомобили Mercedes, фирмата за здравеопазване GSK, производител на шоколад Lindt и на спортно облекло Puma също подобриха прогнозите за продажби тази седмица. „Това е един от онези моменти, в които инвеститорите гледат тези резултати в Европа и си мислят, че… бизнесът ще издържи“, каза Дани Хюсън, финансов анализатор в AJ Bell.

 

 

Увеличеното богатство доведе до бум на търсенето на луксозни артикули като спортни коли и дизайнерски чанти.

© Reuters

Увеличеното богатство доведе до бум на търсенето на луксозни артикули като спортни коли и дизайнерски чанти.

 

 

Към напитки и тютюн от по-висок клас

 

От British American Tobacco до производителя на алкохол Diageo, компаниите за цигари и напитки също отчитат силно търсене на продукти от висок клас, от които хората засега не се отказат. Напротив, купувачите се насочват към по-висок клас стоки.

 

„В трудни времена мисля, че хората просто искат този малък момент за празнуване, разбирате ли, да се отпуснете със семейството, с приятели и колеги“, каза финансовият директор на Diageo Лаваня Чандрашекар пред „Ройтерс“.

 

Тенденцията допринася за модел на заможни потребители, които харчат много за луксозни артикули след пандемията от COVID-19. Режимът на локдаун доведе до набъбване на банковите сметки, а рекордните фондови пазари увеличиха инвестиционните портфейли на богатите хора.

 

 

Криза на разходите? По-заможните в Европа и САЩ продължават здравата да харчат

© Reuters

 

 

Diageo, най-големият производител на спиртни напитки в света, в четвъртък надмина прогнозите за продажбите за цялата година, подпомогнати от търсенето на „супер премиум“ марки като текила Don Julio, Johnnie Walker Blue Label и Bulleit Bourbon.

Хората, които пушат цигари, купуват луксозни продукти и пият алкохол, обаче са склонни да останат лоялни към марките си, дори и да са по-скъпи.

 

 

„Има фундаментална разлика в начина, по който потребителите мислят за нещо като печен боб, съпоставен с коктейл, с който празнувате специален повод“, обяснява Чандрашекар. Diageo няма голяма конкуренция от марките, притежавани от супермаркети, каза тя.

 

Консумацията на алкохол се увеличи в световен мащаб по време на пандемията, тъй като хората, останали у дома, имаха ограничени възможности за забавление.

 

 

Мнозина сега се опитват да пият по-малко, но по-добри напитки.

 


Тинеке Фрики,

фонд мениджър в Waverton Investment Management, инвеститор в BAT и Diageo

 

 

Но кризата с разходите за живот и растящите сметки за енергия тази зима означават, че търговията с продукти от висок клас може да не продължи.

 

„Тъй като потребителските бюджети са подложени на натиск, може да видим известен спад, така че все още да купуваме бутилка спиртни напитки, но може би от по-ниското ценово стъпало. Diageo вече вижда част от това в продъжбите на коняк например, но не и в текилата“, каза Фрики.

 

AB InBev, най-големият пивовар в света и производител на Stella Artois и Budweiser, отчете в четвъртък по-високи от очакваните печалби, подпомогнати от много клиенти, които преминават към първокласни бири.

От началото на руско-украинската война продажбите на премиум спиртни напитки в САЩ са нараснали с близо 3% до 3,76 милиарда долара, според NielsenIQ. В световен мащаб се очаква продажбите на изискани вина, шампанско и спиртни напитки да нараснат с около 6% до 155.2 милиарда долара през 2022 г., според Euromonitor. 

Междувременно продажбите на луксозни тютюневи изделия – пури, пурети и тютюн за пушене – се очаква да нараснат със 7.5% до над 95 милиарда долара, според Euromonitor.

 

 

British American Tobacco (BAT) повиши цените повече отколкото своите конкуренти в някои категории и инвестира повече в собствени марки New Port и American Spirit от висок клас, каза в интервю главният изпълнителен директор Джак Боулс. Той подчерта растежа в органичната гама American Spirit на BAT „Потребителите се придържат много повече към своите марки (цигари) и затова не видяхме спад. Виждаме, че премиумът расте на много места“, каза Боулс.

  • Stellantis каза, че силната покупателна способност на много клиенти и продажбите на автомобили с висок марж, включително електрически, са помогнали за надхвърляне на прогнозите за печалба през първото полугодие, въпреки нарастващите разходи за енергия и суровини и недостига на полупроводници.
  • Докато производствените проблеми възпрепятстваха бизнеса на Volkswagen за масовия пазар, премиум марките засилиха финансите на автомобилния производител, като Audi отбеляза 51% скок в оперативната печалба, а Porsche – 22%.
  • Renault също каза, че стратегията му да се фокусира върху продажбата на по-малко, но по-печеливши автомобили дава резултат и подобри прогнозата си за маржовете за цялата година. Най-скъпите автомобили Renault могат да струват над 100 000 еро.
  • General Motors във вторник препотвърди прогнозата си за печалбата за цялата година при очакван скок в търсенето и каза, че ограничава разходите и наемането на служители преди потенциално икономическо забавяне. Инвеститорите бяха разочаровани, че нетният доход на автомобилния производител в Детройт паднаха с 40% през второто тримесечие спрямо година по-рано поради проблеми във веригата за доставки, включително глобален недостиг на полупроводникови чипове, който се усети най-силно през юни. Въпреки това главният финансов директор на GM Пол Джейкъбсън каза във вторник, че все още вижда силно търсене на своите автомобили и при повишени цени. Според него търсенето през втората половина на годината ще компенсира всички дефицити от второто тримесечие. Пикап на GM започва от около 31 500 долара за базов модел Chevrolet, докато GMC Sierra може да достигне 100 000 долара. Повечето модели се предлагат в диапазона от $50 000 до $70 000.

 

Криза на разходите? По-заможните в Европа и САЩ продължават здравата да харчат

© Reuters

 

 

Мнозина вече се ограничават до основни стоки

 

Това не е повод инвеститорите да се отпускат, защото масовите потребители с по-ограничени възможности са достатъчно стресирани от рекордната инфлация, че се придържат към купуването на основни неща като храна, белина и евтини бургери.

 

Много потребители се подготвят за бързо влошаване на икономиката тази зима. Във Великобритания например се очаква таванът на цените на типичните сметки за енергия на домакинствата да скочи от 1277 паунда (около $1550 евро) по-рано тази година до над 3500 паунда до октомври, докато цената на храната е скочила с 10% на годишна база. Това ще потопи стотици хиляди във финансово затруднение, без да могат да харчат за нищо друго освен за най-основното.

 

 

Компаниите за храни като Nestle водят тежки преговори с търговците на дребно от края на миналата година, като супермаркетите не желаят да повишават цените на стоките от първа необходимост и рискуват да отблъснат купувачите, които вече трудно се справят. 

„Не всички компании могат (да повишат цените), само компании, които имат власт в ценообразуването, които се справят сравнително добре – имат доминиращи позиции в съответните си сектори – ще могат да направят това“, каза Вей Ли, глобален главен инвестиционен стратег на BlackRock Investment Institute за „Ройтерс“.

 

 

Всички следят внимателно корпоративните резултати за признаци, че икономиките се насочват към рецесия. Но засега компаниите изпращат смесени сигнали. Наблюдава се слабост в онези, които бяха най-силно засегнати от рекордните цени на горивата и храните. Междувременно данните за кредитните карти показват, че някои все още харчат за пътувания и други занимания от висок клас.

 

Walmart произведе предупредителен изстрел в понеделник, публикувайки рядко срещано предупреждение за печалбата. Неговите клиенти в САЩ, които обикновено идват от домакинства с по-ниски доходи, купуват храна и други неща от първа необходимост, като същевременно пропускат пътеките, пълни с дрехи и спортни стоки.

 

 

Криза на разходите? По-заможните в Европа и САЩ продължават здравата да харчат

© Reuters

 

 

„Резултатите показват, че потребителите в САЩ вече са много по-фокусирани върху основния елемент на пазаруването, където имаме двуцифрена инфлация на храните в някои от тези търговци на дребно“, казва Никола Морган-Браунсел, фонд мениджър в Legal & General.

 

Потребителското доверие в САЩ спадна за трети пореден месец през юли на фона на постоянни опасения за по-висока инфлация и нарастващи лихвени проценти.

 

Потребителските гиганти Coca Cola, McDonald’s и Unilever заявиха във вторник, че техните продукти все още се продават, дори на по-високи цени.

  • Unilever, която има 400 марки, включително майонеза Hellmann, бульон Knorr и домакински препарати Domestos, повиши прогнозие си за продажби за цялата година, след като надмина основните очаквания за продажбите за първото полугодие поради повишените цени.
  • McDonald’s, която управлява близо 40 000 ресторанта, съобщи, че глобалните й продажби са скочили с почти 10%, много по-добре от очакванията за увеличение от 6.5%. Въпреки това базираната в Чикаго компания заяви, че обмисля дали да добави повече опции за менюто с отстъпка, тъй като растящата инфлация – особено в Европа – кара някои потребители с по-ниски доходи да отидат при по-евтини продукти и да купуват по-малко големи комбинирани ястия , каза главният финансов директор Кевин Озан по време на разговор с инвеститори.
  • Глобалните обеми на продажбите на Coca-Cola са нараснали с 8% през второто тримесечие, съобщиха от компанията, подхранвани от растеж както в развитите, така и в нововъзникващите пазари, докато средните продажни цени са се увеличили с около 12%. „Резултатите на Coca-Cola са доказателство за стойността на нейната марка, тъй като потребителите не желаят да заменят с друга кола, въпреки нарастващите цени“, каза анализаторът на CFRA Гарет Нелсън.

Туризмът е един от секторите, които обикновено са сред първите, усетили затрудненията на клиентите. Неи това лято. По-богатите потребители все още се се радват на спестеното по време на COVID ограниченията. Собственикът на British Airways в петък се върна на печалба за първи път след пандемията, тъй като повече хора летяха из Европа между април и юни. Продажбите на IAG за пътувания, резервирани предимно извън Великобритания, Испания и Съединените щати, са се увеличили повече от четири пъти до 9.35 милиарда евро (9.55 милиарда долара) през първата половина на годината спрямо същия период на миналата година.

 

 

Американските туристи, почиващи в Европа, харчат повече за луксозни стоки, изискани вина и луксозни квартири заради силния долар. Някои вече планират допълнителни пътувания в чужбина до края на годината, за да се възползват от потенциалните спестявания. Като цяло пътниците от САЩ са похарчили 56% повече пари в Европа през юни, отколкото през същия период на 2019 г. Richemont, който притежава Cartier и производителя на часовници Vacheron Constantin, отчете 42% по-високи продажби в Европа през тримесечието, приключило на 30 юни. Компанията каза, че увеличението се дължи на вътрешното търсене и връщането на разходите на туристи от Америка и Близкия изток.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *