Колко по-скъпо ни излезе морето това лято

Не се сбъднаха очакванията почивките по Черноморието това лято да поскъпнат с 25 – 30 на сто заради значителния ръст на цените на енергоносителите и в момента се отчита увеличение между 7 и 11 процента, коментира за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Ако миналото лято сте били със 100 лева в джоба, тази година ще са ви нужни 111 лева, допълни той. Минималното поскъпване на нощувките и храненето това лято по морето Драганов обясни с няколко причини. От една страна, голяма част от нощувките са платени през 2020 и 2021 г., защото такава практика бе въведена от чуждите туроператори, напомни той и допълни, че това рефлектира и върху другите хотели в желанието им да останат конкурентни на пазара.

Ръстове на цените има при записванията в последния момент, но това е световна практика, отчете експертът. Това лято доста „обрани“ са и цените на допълнителните услуги и по-специално за храненето. Цените в менюто са почти запазени, но има ръст в цената на напитките, като в същото време се отчита намаление в консумацията на твърдия алкохол за сметка на коктейлите, които са на по-ниска цена. Чадърите и шезлонгите в основните туристически комплекси през 2018 и 2019 г. се продаваха по 7 – 9 лева, а сега се предлагат на същите цени и дори могат да се намерят и на доста по-ниски, коментира експертът.

Според него и следващото лято не се очаква да има драстично увеличение на почивките (от порядъка до 30 на сто), защото се разчита да продължат компенсациите за тока за бизнеса, а и българският туризъм вече е направил сериозни инвестиции да намали енергийните си разходи с въвеждането на енергоспестяващи технологии. „Препечените филийки на скари тип  „чушкопек“, които нагряват цялото околно пространство до двеста градуса, вече ги няма“, отбеляза Драганов.Хапването в ресторанти по морето също не може да се каже, че ни излиза по-скъпо, според Драганов. Няма намаление в предлаганите грамажи храна, все повече стават заведенията, които разчитат на собствено производство на зеленчуци, плодове, месо – например к.к.“Албена“ има своя ферма за висококачествено месо, или имат договори по преференциални цени с мандри. Разликата с предишни години е, че вече няма изхвърляне на храна, защото порциите са толкова, колкото са нужни за едно хранене, смята експертът.

istock
istock

 

 По-активно ще ползваме ваучерите за туризъм тази зима и следващото лято

Ваучерите за храна, които да се използват и за туризъм, навлизат с нормално темпо. Те са новост и браншът все още е ангажиран с пика на сезона и нямаше време да се обърне към този продукт, коментира Драганов. Той обаче изтъкна, че ваучерите изключително добре се приемат във всички хотели, които предлагат уелнес и спа услуги и те са водещи при въвеждането им. Големите туристически комплекси и собствениците на повече от един хотел и леглова база, която се ползва и от български туристи, вече са сключили договори с минимум три фирми за ваучери за храна, отбеляза Драганов.

Източник

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *