Диян Стаматов: Нека да положим усилия да не се връщаме към онлайн обучение

Заплащането на електропотреблението като част от издръжката не би представлявало проблем, защото още в началото на месец март започна субсидия на всяка една фактура и се възстановява един доста голям разход направен за електропотреблението.

Сметките за парното са втората компонента, в която ако до края на годината не се повишат цените с повече от 20% не би представлявало проблем за нито едно от училищата и детските градини да си ги платим. Газът, обаче, там, където училищата са на газ, около 200 училища и 200 детски градини в страната, засега са с доста висока сметка и тя надхвърля 60% увеличение към началото на месец септември.

Това предполага, че държавата би трябвало да подкрепи тези детски градини и училища и уверението от образователното министерство е, че това ще се случи, обаче тогава когато е необходимо. Към днешна дата отопление не ни е необходимо и такава допълнителна финансова субсидия реално не се налага.

Това заяви Диян Стаматов, директор на столичното 119 училище „Акад. Михаил Арнаудов“, в интервю пред БГНЕС.

Стаматов обясни, че според него училищата са изцяло готови за започване на новата учебна година, навсякъде където има спокоен ритъм на подготовка. „За голямо съжаление около Карлово и местата около Карловско не са на същото ниво, но в същото време там съпричастността на много колеги и семейства е голяма и те ще получат една много добра подкрепа от доста училища“, подчерта той и добави, че електронна платформа на образователното министерство работи с малко по-забавен темп от предварителните очаквания. „Въпреки това има синхронизация с електронните дневници и на този етап те работят. За родителите, за които е основният акцент от тази информация, електронните дневници вероятно ще работят, а платформата на образователното министерство ще се доусъвършенства и доразработва, за да бъдат премахнати всякакви грешки“, категоричен е той. Директорът каза, че в неговото училище четвърта поредна година са на електронен дневник. „Забравихме какво е хартия много отдавна. И за нас дигитализацията е крачката напред, която много улеснява абсолютно всички. Затова такива малки проблеми като този с електронната платформа създават известна нестабилност“, обясни той.

Стаматов заяви, че готовността към преминаване към онлайн обучение на всяко едно училище е на различен етап, но за всички е еднакво, че дори и да се превключи на онлайн режим, това не е добре за учениците. „Причината за този извод е фактът, че вече три години минаваме и се връщаме в онлайн и присъствен формат, пропуските са изключително големи и тези пропуски се отразяват върху цялостното развитие на поколението, което в момента учи или е завършило. Затова всички усилия трябва да бъдат положени, за да не преминаваме в онлайн формат независимо от причината за това“, категоричен е той. Стаматов подчерта, че електронният формат на преподаване няма нищо общо с присъствената реална и индивидуална комуникация.

Той обясни, че реформата в образованието трябва да се извършва постоянно и тя да бъде много добре изговорена с абсолютно всички участници в системата, в това число и родителите, за да има тя резултатност. „Тази комуникация е най-важната, не става въпрос за пълно съгласие, а за единомислие по основните стъпки към които се върви. Реално в развитите страни реформа се прави на всеки 3 години, в България стъпките, които са свързани с малки промени реално не могат да бъдат наречени реформи, а малки промени“, поясни той.

Стаматов посочи и положителен аспект, който е настъпил в образователната система. „Най-положителната част от тазгодишната промяна е промяната във възнагражденията на учителите със 17%. Това е много добра стъпка, но инфлацията изяде това увеличение, но въпреки това увеличението е факт“, заяви той и добави, че за последните 5 години възнагражденията на учителите са удвоени и без съмнение този възходящ тренд на покачване на заплатите, в случай, че бъде запазен и за напред би било изключително добре. „Всички си даваме сметка за кризата, в която сме и не бихме могли да искаме нещо, което държавата не би могла да си позволи, защото основното нещо, което трябва да имаме в момента е отопление на сградите, за да им е комфортно на абсолютно всички ученици и учители“, подчерта Стаматов.

Той коментира и още една тема, която предизвика дълбоки спорове – удължаването на учебната година. Той посочи, че промяната в продължителността на учебната година – било то по-ранното започване или по-късното приключване е един доста спорен казус, около който на този етап няма обединяване в мисленето. „Той би могъл да бъде направен ако има ясно структуриране защо се прави, как се променя учебното съдържание и как то влияе върху общата подготовка на учениците и какви са крайните очаквания от една такава промяна, която без съмнение ще доведе до промени в абсолютно всичките сектори в страната ни – туризъм и нормалната комуникация на всички семейства“, категоричен е той. Стаматов обясни, че една подобна промяна не може да се прави само с инициатива на един човек, било то дори и министър, а със съгласието на много широки слоеве на всички родителски организации, на всички учителски синдикални съсловия, за да има смисъл.

Той отправи призив и съвет както към учениците, така и към техните родители. „На учениците – да живеят изключително спокойно и да използват пълноценно времето в училищната среда, а на родителите винаги апелът ми е бил да подкрепят училищата по начина, по които те преценят, че е разумно и правилно“, каза той. /БГНЕС

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.